🍀 هر روز یک مساله🍀


✅ مساله 8.

اگر کسی برای روزه نگرفتن عذر شرعی دارد؛ مانند این‌که مسافر است و یا بیماری‌ای دارد که روزه گرفتن به او ضرر می‌رساند، در این صورت اگر چه روزه بر او واجب نیست، اما نباید در انظار عمومی روزه‌خواری کند.


◀️ زیرا روزه خواری در ملأ عام و در انظار عمومی (تظاهر به روزه خواری) جُرم است و از نظر شرعی مجازات دارد و مجازات آن تعزیر است.

میزان تعزیر در روزه خواری برای بار اول و  دوم 25 ضربه شلاق است و البته به نظر عده ای از فقها، اندازه ای برای آن مشخص نشده و با نظر و تشخیص حاکم شرع تعیین می گردد. 


العروة الوثقی، ج 2، نیة الصوم.



⚠️ توجه: 


1. اگر کسی عذری دارد باید روزه خود را در پنهانی بخورد و همچنین در جاهایی که مواد غذایی عرضه می شود (مانند رستوران و بستنی فروشی و...)، باید حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود.


2. از نظر قانونی در حال حاضر روزه خواری علنی در ایران جرم محسوب می شود و نیروی انتظامی هم مجری این قانون است و موظف است اگر کسی حرمت شکنی کرد او را دستگیر کرده و به دادگاه صالحه معرفی کند. (طبق ماده 638  قانون مجازات اسلامی کسانی که اقدام به روزه خواری در ملا عام می کنند به 10 روز تا دو ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.)


3. حتی اگر خودرو حریم خصوصی تلقی شود باز هم تظاهر به روزه خواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم می شود چرا که قانونگذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است.

⚠️ در این گونه موارد ضابطان قضایی می توانند با مرتکبین این جرم برخورد کنند.


@jahkam2

تکلیف آخرت فرد روزه خوار هم دشوار است مخالفت علنی با امر خدا خیلی گناه عظیمی است و مجازات سنگین خدا را در پی دارد.