📝 خلاصه مطلب(۳)| دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را از ولایت و امامت ارائه کردند: حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی

🔻ولایت یک حقیقت ملکوتی است که اولین اسم صادر از پروردگار است و تمشیت کل امور عالم را مقام ولایت ثابت می‌کند. ولایت یک چیزی است که تمام امور عالم را اداره میکند. ولایت یک امر حقیقی است. 

▫️لذا ما در مسئله ولایت اگر تمام عمرمان را اختصاص بدهیم و اگر تمام تلاشمان را برای فهم ولایت بکنیم نه‌تنها ضرر نکردیم بلکه این مدخلی است برای فهم تمام معارف دین؛

▫️این معنای از ولایت مد نظر قرآن و روایات ما است؛ و این چیزی است که بزرگان ما در آثار کلامی خود چندان بدان نپرداخته‌اند. این معنا را انصافا دو شخصیت در آثارشان به بیان برهانی تبیین نموده‌اند، که هردو معاصر ما بودند و بنده معتقدم ما مدام باید سر سجده فرود آوریم که در عهدی زندگی میکنیم که این دو بزرگوار را دیده‌ایم، یکی مرحوم امام امت(ره)، و دیگری مرحوم علامه طباطبائی(ره).

▫️مرحوم امام در کتاب مصباح الهدایه به این مطلب پرداخته‌اند و مرحوم علامه در رساله الولایه. و بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی‌کردیم.

▫️مرحوم علامه در رساله الولایه تعبیر لطیفی دارند، ایشان می‌فرمایند: «الولایه هی الکمال الاخیر للانسان»، یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیاء الهی باشد. و یا مرحوم امام امت در کتاب مصباح الهدایه خود در معنای ولایت می‌فرمایند: «فإنّ الولایة هی القرب، أو المحبوبیّة، أو التصرّف، أو الربوبیّة، أو النیابة. و کلّها حقّ هذه الحقیقة، و سائر المراتب ظلّ و فی‏ء لها، و هی ربّ الولایة العلویّة(ع) الّتی هی متّحدة مع حقیقة الخلافة المحمّدیّة (ص) فی النشأة الأمر و الخلق‏» گویی تمام امور عالم از طریق ولایت است که تربیت و تمشیت می‌شود.

🔺لذا بنده بنا بر احساس مسئولیت و همچنین بنا بر وصیت مرحوم استاد (سعادت‌پرور) که به حق ادامه دهنده راه و میراث‌دار تعلیمات بلند علامه بودند. بنا را بر این گذاشتم که آن مطالبی را که در باب ولایت به ذهن قاصرم می‌رسد در مجموعه‌ای جمع آوری کنم و مطلب ولایت را از این منظر دنبال کنم. لذا این اثر (کتاب امامت و ولایت از منظر عقل و نقل) آماده شد.

☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi