قاتل اصلی مسافران هواپیما ترامپ فاسد و کثیف است.."
یک اشتباه را با صد اشتباه کامل نکنیم
 
🔹ستاد کل نیروهای مسلح رسما اعلام کرده که هواپیمای اوکراینی بر اثر اشتباه پدافند ایران مورد اصابت قرار گرفته. این خبر، داغ درگذشت ده‌ها هموطن را بیشتر از پیش سنگین کرد.
🔹اینکه اشتباه از طرف چه شخص یا سیستمی انجام شده، آیا نقص فنی در وقوع حادثه موثر بوده یا نه، و آیا اقدامات خرابکارانه در این خطا نقش داشته یا خیر، موضوعی است که باید منتظر ماند تا اطلاعات دقیق‌تری از ماجرا کشف شود. 
🔹آنچه امروز مهم است این است که این اشتباه می‌تواند مرگبارتر از این، و این داغ می‌تواند سنگین تر از این هم بشود، اگر ما این اشتباه را با اشتباهات دیگری تکمیل کنیم، از جمله:
🔸۱- شایعاتی درباره استعفای مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی منتشر شده که بیشتر قصد ایجاد توقع کاذب در میان مردم را دارد. در روزهایی که ایران عملا توانایی خود را برای مبارزه مستقیم با استکبار جهانی نشان داده است، حذف مقامات توانمند نظامی، نتیجه‌ای جز ایجاد آشفتگی در این جبهه ندارد. یعنی دقیقا همان چیزی که دشمن می‌خواهد. 
🔸۲-  امروز خانواده‌های زیادی داغدار هستند. یک ایران هم هم‌درد آنها هستند، بالاخص نیروهای نظامی که خود، متهم این ماجرا هستند. اما این داغ، بیشتر می‌شود اگر عده‌ای بخواهند بهره‌برداری‌های سیاسی‌شان را از آن بکنند. 
🔸۳- حواسمان باشد که موج خشم و ناراحتی امروز ما، نیروهای نظامی‌مان را در اقدامات آتی‌شان محتاط نکند. دشمن در این روزها ضربه سختی خورده و قطعا مترصد است که این ضربه را جبران کند. برای او، هیچ چیز بهتر از ترسو شدن نیروهای مسلح ما نیست.
🔸۴- این حادثه بد، در بدترین زمان ممکن هم اتفاق افتاد؛ یعنی دقیقا زمانی که ایران در یک عملیات بزرگ و پیچیده نظامی، قدرتمندترین نیروی نظامی دنیا را زیر سوال برده بود. بیایید همه چیز را بگذاریم به حساب اتفاق. 
🔸اینکه آمریکا از چنین اتفاق بی‌موقعی خوشحال باشد عحیب نیست، عجیب آن است که ما به خاطر این اشتباه، موفقیت‌های دیگرمان را زیر سوال ببریم.
 
🔺برگردیم به ۱۴۰۰ سال پیش: مسلمانان جنگ احد را با پیروزی پشت سر گذاشتند. اما با خطای انسانی جنگ مغلوبه شد. ده‌ها شهید، حاصل این اشتباه بود که «حمزه سیدالشهدا» فقط یکی از آنها بود. اما با پایان جنگ، تکلیف آن اشتباه نظامی چه شد؟ «لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ» خدا از آن اشتباه گذشت و به پیامبر هم دستور داد: «فَاعْفُ عَنهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ»
fna.ir/dedmri
@Farsna