اعتقادی مذهبی

مقالات و مطالب اعتقادی ،مذهبی ،شهدا و...

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

عروس های مانع عروسی

برخی عروس و داماد ها مانع ازداج دیگران می شوند با تجمل گرایی و هزینه های غیر ضرور زیاد از هزینه آرایش یکی دومیلیونی که باید نهاد های نظارتی بیشتر آن را کنترل کنندتا هزینه های چند میلیونی گردش در باغ و عکس گرفتن ها و... یعنی مثلا یک کارمند یک ماه کارکنه  و زحمت بکشه بده به آرایشگر برای چند ساعت ماله کشی موقت و چند ماه کارکنه بده به یک گردش دو سه ساعته و چند تا عکس . جوانها اول به فکر زحماتی که برای پول در آوردن می شود فکر کنند و دوم با هزینه های بی خودی چند میلیونی برای ازدواج دیگران مانع تراشی نکنند . از طرفی جای مراکز ازدواج آسان در آبیک خالی است. می طلبد با فرهنگ سازی و تلاش همگانی این موانع غیر ضرور برداشته شود.

خلبان شهید عیوضی

عیوضی، ایرج: بیست و چهارم بهمن ۱۳۳۲، در روستای میرپنجی از توابع شهر آبیک به دنیا آمد. پدرش فتح‌الله فروشنده بود و مادرش زلیخا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. ستوان‌یکم خلبان ارتش بود. ازدواج کرد. بیست و سوم تیر ۱۳۶۱، با سمت خلبان در شرق بصره عراق بر اثر اصابت موشک به بالگرد، شهید شد. مزار او در گلزار شهدای روستای ناصرآباد تابعه شهر زادگاهش واقع است.

حمایت غرب از حملات شیمیایی علیه ایران

اروپا به تولید سلاح‌ شیمیایی‌ عراق کمک کرد
به تازگی اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) خارج شده‌اند که نشان می‌دهند ایالات متحده از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ با ایران اطلاع داشته و با این وجود کمک‌های نظامی و اطلاعاتی در اختیار صدام حسین می‌گذاشت.

کمک اروپای غربی، به خصوص به واسطهٔ بسیاری از شرکت‌های متعلق به آلمان غربی و چندتایی شرکت‌های سوئیسی، هلندی، فرانسوی و ایتالیایی، نقشی مهم در پیشرفت تلاش‌های عراق برای توسعهٔ توان تهاجمی سلاح‌های شیمیایی‌اش داشته است. حقیقت اینکه به باور ما بدون کمک اروپای غربی، عراق نمی‌توانست برنامهٔ تولید سلاح‌های شیمیایی‌اش را در ابعاد نظامی چشمگیری ...پیش ببرد...(سایت تاریخ ایرانی)

استفاده از مواد شیمیایی در جنگ با ایران

 

به‌رغم اینکه ایرانی‌ها عراق را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سرتاسر جنگ می‌کنند، عراق از سلاح‌های شیمیایی مرگبار فقط در سه نبرد استفاده کرده که اولینش هم در اوت ۱۹۸۳ بوده است. (نگاه کنید به تصویر شمارهٔ ۴). استفادهٔ عراق از مادهٔ خردل و مادهٔ محرک اعصاب در اواسط ماه مارس ۱۹۸۴ بود. به نظر می‌آید گزارش‌های مطبوعاتی که خبر از استفادهٔ عراق از سلاح‌های شیمیایی مرگبار پیش از این زمان می‌دهند، بر تک‌ و توک موارد استفادهٔ عراق از گاز CS ضد شورش (گاز اشک‌آور)، گلوله‌های توپ فسفر سفید و گلوله‌های دود مبتنی هستند. ایران در طول جنگ از سلاح‌های شیمیایی مرگبار استفاده نکرده، اما در مواردی استثنایی از گاز CS استفاده کرده است.

 

به تشخیص ما، در زمان آغاز جنگ با ایران، عراق صرفا حجم محدودی مادهٔ خردل و مادهٔ محرک اعصاب داشت. اما نبرد، عراق را سوق داد به سمت تسریع برنامه‌اش، تا جایی که سال ۱۹۸۲ دیگر شروع کرده بود به تولید حجم عظیمی مادهٔ خردل. [در ادامهٔ این بند، دو، سه سطر حذف شده است.]

 

در ژوئیهٔ ۱۹۸۲ که ایرانی‌ها نخستین حمله‌شان را به خاک عراق انجام دادند، عراقی‌ها حدود ۱۰۰۰ گلولهٔ توپ پُر شده با خردل در انبار‌هایشان داشتند. [باقی این بند ــ پنج، شش سطر ــ حذف شده است.]

 

در اوت ۱۹۸۳، عراق در منطقهٔ حاج عمران در شمال این کشور، در حجمی محدود از مادهٔ خردل علیه سربازان ایرانی استفاده کرد. اما حملات عراقی‌ها بسیار محدود بود و فقط تعداد کمی از سربازان ایرانی آسیب و جراحت جدی دیدند.

 

روز ۱۹ نوامبر ۱۹۸۳ [۲۸ آبان ۱۳۶۲] عراق در جریان نبردی عظیم در نزدیکی پنجوین در شمال این کشور، برای دومین بار از مادهٔ خردل استفاده کرد. این بار عراقی‌ها با سلاح‌های شیمیایی‌شان حملهٔ سنگین‌تری انجام دادند و چند صد گلولهٔ توپ پُر شده با خردل به سمت نیروهای ایرانی شلیک کردند که خطر رسیدن و گذشتنشان از مواضع عراق در خط مقدمش بود. به باور ما چند صد سرباز ایرانی بابت مادهٔ خردل کشته شدند یا جراحت سخت دیدند.

 

[دو سه سطر از ابتدای این بند حذف شده] روز ۲۸ فوریه ۱۹۸۴ [۹ اسفند ۱۳۶۲] عراق در ضد حمله‌ای علیه تقریبا ۱۵ هزار سرباز ایرانی که ساحل غربی تالاب هویزه را در شمال بصره گرفته بودند، استفادهٔ گسترده‌ای از مادهٔ خردل کرد. سربازان ایرانی که بیشترشان شبه‌نظامیانی بودند نابلد و تجهیزات لازم را برای مقاومت در برابر حملهٔ شیمیایی نداشتند، درهم شکستند و فرار کردند عقب به آن ‌سوی تالاب. بنا به گزارش‌های مطبوعاتی، ایرانی‌ها ادعا می‌کنند در این‌ حمله حدود ۲۵۰۰ تن از سربازانشان بر اثر مادهٔ خردل کشته یا سخت مجروح شده‌اند.

 

در ادامهٔ نبرد در شمال بصره، در اواسط ماه مارس عراقی‌ها دست‌کم در دو موقعیت، ضمن تلاش‌هایشان برای بازپس‌گیری جزایر مجنون از مادهٔ خردل استفاده کردند. ایران ادعا می‌کند حدود ۴۰۰ سرباز ایرانی طی این دو حمله کشته یا مجروح شدند. با اینکه متعاقب حملهٔ اولی، نیروهای عراقی توانستند پیشروی کنند اما در جریان حملهٔ دوم، استفاده‌شان از مادهٔ خردل تاثیری نداشت. بنا به گزارش‌های مطبوعاتی ایرانی‌ها، بادهایی شدید مادهٔ خردل را پراکندند و تاثیرش را پایین آوردند.

 

روز ۱۷ مارس ۱۹۸۴ [۲۷ اسفند ۱۳۶۲] عراق بدل شد به نخستین کشوری که از مادهٔ محرک اعصاب علیه نیروهای نظامی حاضر در جنگی کلاسیک استفاده کرده است، در حملهٔ هوایی عراق به یکی از مواضع بین مسیری ایران در شرق جزایر مجنون [باقی جمله حذف شده، حدود یک سطر].

 

اگرچه استفادهٔ عراق از سلاح‌های شیمیایی، هیاهوی جهانی چشمگیری را باعث شده، این استفاده تا اینجا نقشی اساسی در راستای پیروزی عراق در جبهۀ جنگ نداشته است. با این حال استفادهٔ عراق از تابون و خردل باعث شد سربازان عراقی بتوانند ایرانی‌ها را سریع‌تر و با تلفات کمتری از سوی خود عراق ــ به نسبت اینکه از روشی دیگر استفاده می‌کردند ــ عقب برانند.

فطریه

به نام خدا
آنچه در پی می‏ آید میزان فطریه و کفاره بر اساس نظر مراجع معظم تقلید
و بر مبنای دو قوت غالب برنج یا گندم  است:

🔹 آیت الله خامنه ای

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر حداقل 15000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 2000 تومان

🔹آیت الله صافی گلپایگانی

ـ مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.
ـ کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.
ـ کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.
با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

🔹آیت الله وحید خراسانی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: دفتر ایشان اعلام نکرد.
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 1500 تومان

🔹آیت الله مکارم شیرازی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر حداقل 15000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 2000 تومان

🔹آیت الله نوری همدانی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر 15000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 1500 تومان

🔹آیت الله شبیری زنجانی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر : 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر :18000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر : 1500 تومان
وکفاره افطار عمدی  90000 تومان

🔹آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر 12000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 2000 تومان

🔹آیت الله سید علی حسینی سیستانی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 5000 تومان
بر مبنای برنج: سه کیلوگرم برنج، که مبلغ آن به اختلاف قیمت برنج در شهرها، متفاوت است.
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 1500 تومان

🔹آیت الله موسوی اردبیلی

بر اساس قوت غالب برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن. ملاک، قیمت منطقه ای است که شخص در آن زندگی می کند.
کفاره قضای روزه غیر عمد:750 گرم گندم یا برنج،

🔹آیت الله علوی گرگانی

بر مبنای گندم: به ازای هر نفر 6000 تومان
بر مبنای برنج: به ازای هر نفر حداقل 18000 تومان
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 2000 تومان

🔹آیت الله جوادی آملی

بر اساس قوت غالب برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن.
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 2000 تومان

🔹آیت الله جعفر سبحانی

بر اساس قوت غالب برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن. ملاک، قیمت منطقه ای است که شخص در آن زندگی می کند.
کفاره قضای روزه غیر عمد: برای هر نفر 1500 تومان
🌺🌺🌺🌺🌺

پاویز, [۰۴.۰۷.۱۶ ۲۰:۱۱]
[Forwarded from پاسخگویی و نشر احکام شرعی]
[ Photo ]
✍️احکام تصویری


🍃غسل جنابت بعد از اذان صبح و در طول روز


📜نشر با لینک کانال خیلی بهتره😊
___________________

@ahkam2428

🍀پاسخگویی و نشر احکام شرعی🍀

💠 زکات فطره مهمان 💠

🔺🔺🔺🔺🔺

❓سوال:
🙂 کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟

🌹🔹آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى که بعد از غروب شب عید فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نیست، اگرچه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانه او هم افطار کند.

⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود.

🌹🔸 آیت الله مکارم شیرازی: میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد.

🌹🔹 آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛
اما به مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست.
👈🏼 فطریه مهمانی که بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی که نان‌خور او محسوب نشود، بر میزبان واجب نیست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتیاط واجب) مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود مانند این که یکی با اجازه دیگری فطریه را بدهد.

🌹🔸 آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست.