اعتقادی مذهبی

مقالات و مطالب اعتقادی ،مذهبی ،شهدا و...

۱۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

مقاله راهکارهای تحکیم و تقویت بنیان خانواده

باسمه تعالی

 

راه های تحکیم

و تقویت نهاد خانواده

 

 احمد زیارانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

خانواده از مقدس ترین نهادها در اسلام می باشد،و با توجه به فضای به وجود آمده در جامعه غربی و تهاجم فرهنگی ،تحکیم نهاد خانواده امری بسیار مهم می باشد. برای تحکیم و تقویت نهاد خانواده زن و شوهر باید وظایفی را که شرع و عرف اسلامی برعهده آنها نهاده ، به نحو احسن انجام دهنداعم از وظایف اختصاصی و مشترک.اظهار محبت ،خوش خویی و خوش رفتاری ،رعایت کامل حقوق متقابل، تأمین نیازهای جنسی،میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط،صبر در سختیهای زندگی ، توجه به قوانین شرع درزندگی ، تشکر و قدر دانی از همسر ودوری از آسیب ها و تهدید ها ازمهم ترین عوامل تحکیم و تقویت نهاد خانواده است که دراین مقاله به شرح آنها می پردازیم.همچنین برای این که انسان با داشتن الگوی مناسب  و در دسترس بهتر می تواتند پیشرفت کند نمونه هایی از چگونگی زندگی خانوادگی و سفارش های عرفا و علمای ربانی را نیز خواهیم آورد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

اراده حکیمانه حضرت حق در نظام متقن هستی ازهرچیزی جفت آفرید ، و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست . خانواده اساس سازندگی شخصیت انسان و مهم ترین عامل تکامل جامعه بشر است و از این رو اسلام برای تحکیم این نهاد سرنوشت ساز و پیشگیری از فرو پاشی آن، رهنمودهای بسیار مهمی ارائه کرده است.

خانواده از مقدس ترین نهادها در اسلام می باشد، در حدیثی از پیامبر اعظم (ص) آمده : « در اسلام بنیادی نهاده نشده که در نزد خدا از ازدواج محبوب تر باشد.»(من لایحضره الفقیه ج 3ص383) یعنی نهاد خانواده زیربنا و اساس همه نهادهای ارجمند در اسلام است. خطر بسیار مهمی که در جهان امروز ، نسل بشر را تهدید می کند ، تقدس زدایی از کانون خانواده می باشد. سران استکبار که قداست خانواده را مانعی اساسی در برابر مطامع نامشروع خود می بینند با همه توان تلاش می کنند در جهت تقدس زدایی از خانواده فرهنگ سازی نمایند.در این مقاله که مطالب آن بیشتر از کتاب اخلاق خانوادگی عارفان نوشته آقای حمزه کریم خانی گردآوری شده است راه های تحکیم و تقویت نهاد خانواده را بررسی می نماییم.

 راه های تحکیم نهاد خانواده:

برای تحکیم و تقویت نهاد خانواده زن و شوهر باید وظایفی را که شرع و عرف اسلامی برعهده آنها نهاده ، به نحو احسن انجام دهند. این وظایف در دو بخش می تواند مورد بررسی قرار گیرد: 1- وظایف مشترک زن و شوهر 2- وظایف مختص زن و شوهر

وظایف مشترک زن و شوهر

 

1-اظهار محبت:

از آداب مهم معاشرت در اسلام اظهار محبت متقابل می باشد. از رسول خدا (ص) روایت شده: « دوستی خود را نسبت به آن کس که تو را دوست دارد اظهار کن تا استوارترگردد.»( الاخوان ص 136)البته به طور طبیعی هر کسی همسر خود را دوست دارد، ولی اظهار این محبت پیوند خانواده را محکم تر می کند، هرچند این اظهار محبت وظیفه مشترک زن و شوهر می باشد اما با توجه به اینکه زن نیاز بیشتری به ابراز احساسات مرد دارد ، در روایات اظهار محبت مرد نسبت به همسر بیشتر سفارش شده است و از اصول مهم در تحکیم نهاد خانواده همین توجه به تفاوتهای زن و مرد می باشد ، زیرا خداوند خالق انسان ، مرد و زن را با ویژگیهای جسمی و روحی متفاوت خلق کرده و نمی توان هر دو را مانند هم فرض کرد و برخورد یکسان را از دو طرف خواست و توجه به این تفاوتها در زندگی خیلی تأثیرگذار می باشد.

در مورد اهمیت اظهار محبت مرد به همسر خود از پیامبر اعظم (ص) روایت شده:« این سخن مرد به همسرش که دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون         نمی رود.» (کافی ج 5 ص 569) در حدیث دیگری نیز در مورد نگاه محبت آمیز زن و شوهر از رسول خدا(ص)نقل شده :«هر گاه بنده به چهره همسرش و همسرش نیز به چهره او (با نظر مهر) بنگرد ، خداوند به آن دو با نگاه مهرآمیز می نگرد، پس هرگاه دست یکدیگر را بگیرند ، گناهان آن دو از لابلای انگشتانشان فرومی ریزد.»(مستدرک الوسایل ج 14 ص224)همچنین اظهار محبت نسبت به فرزندان نیز موجب گرم شدن هر چه بیشتر کانون خانواده می گردد . در روایتی آمده است:« مؤمن دوست خداست و فرزند او هدیه خدا ، پس هر که خدا در اسلام فرزندی به او روزی کرد باید او را زیاد ببوسد.«(تنبیه الغافلین ص 343)

البته محدوده این دوستی ، شرع مقدس اسلام می باشد و نباید محبت بیش از حد موجب عصیان حق تعالی گردد . از پیامبر اعظم (ص) روایت شده که خطاب به ابن مسعود فرموده اند: « ای پسر مسعود! مبادا دلسوزی برای خانواده ات باعث شود که طاعت خدا را وانهی و نافرمانی اش را در پیش گیری زیرا خداوند متعال می فرماید:« ای مردم از پروردگارتان پروا بدارید و بترسید از روزی که هیچ پدری به کار فرزندش نمی آید و هیچ فرزندی نیز به کار پدرش نخواهد آمد.»(لقمان آیی 33) (مکارم الاخلاق ج2 ص 341)

2. خوش خویی و خوشرفتاری

 از عوامل مهم در تحکیم خانواده خوش اخلاقی است ، هر چند خوش اخلاقی از وظایف مشترک زن و شوهر است ولی از آن جا که طبق آیه قرآن ریاست خانواده بر عهده مرد است،داشتن خلق نیکو بیشتر به مرد سفارش شدهاست. در حدیثی قابل تأمل رسول خدا(ص) فرموده اند:« شایسته ترین مردم از جهت ایمان کسی است که خوش اخلاق ترین آنها باشد و با خانواده خود مهربان باشد و من مهربان ترین شما با خانواده ام هستم.»(عیون اخبار الرضا (ع) ج2ص38)

قرآن کریم هم در سفارش به مردان می فرماید :«و عاشروهن بالمعروف» و با آنها (زنان)به شایستگی رفتار کنید.(سوره نساء آیه 19)همچنین امام صادق (ع) هم در روایتی به این موضوع اشاره کرده اند:« مرد در اداره خانه و خانواده به سه خصلت نیاز دارد که باید آنها را به کار برد اگر چه این ویژگی در درون او نباشد:« خوش خویی و گشاده دستی سنجیده و غیرت برای ناموس داری.» (تحف العقول ص 322) عارف الهی حاج اسماعیل دولابی در سفارش هایی در مورد رفتار زوجین در خانواده فرموده اند :« وقتی می خواهید از منزل خارج شوید اهل خانه را خشنود کنید و بیرون بیایید، وقتی هم خواستید وارد خانه شوید بیرون در استغفار کنید و صلوات بفرستید و هر ناراحتی که دارید بیرون بگذارید و با روی خوش داخل شوید، اهل خانه هم با روی خوش به  استقبال شما بیایند، کمال مرد و زن در این است.» « از حدیث کسا ادب صحبت کردن فرزندان و شوهر و همسر با یکدیگر را بیاموزید.» « شرط زندگی کردن و معاشرت را دعوا نکردن قرار دهید، یگانگی و الفت مبدأ همه خوبی هاست.»«کمال انسان دراین است که خانواده اش از او خشنود باشند.»

 

3. رعایت حقوق متقابل

رعایت حقوق متقابل در خانواده نقش اساسی در تحکیم نهاد خانواده دارد. در رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) در باره حق همسر آمده است:«حق همسر این است که بدانی خدا او را مایه آرامش و انس تو قرار داده است  و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو ، پس او را گرامی داری و با او مهربان باشی، هر چند حق تو بر او لازم تر است.»(امالی صدوق ص453)رعایت حق خانواده بر مرد چنان اهمیتی داردکه در حدیثی از پیامبر بر آن تأکید کرده اند و فرموده اند:«ملعون است ملعون است کسی که خانواده اش را واگذارد.»( (کافی جلد 4 ص 12) همچنین از ایشان در مورد اهمیت شوهرداری روایت شده :«جهاد زن خوب شوهر داری کردن است.»(کافی جلد5 ص 507)

4. تأمین نیاز های جنسی:

از عوامل مهم در تحکیم خانواده ، پاسخ گویی مثبت و متقابل زوجین به نیازهای جنسی یکدیگر میباشد. برپایه برخی تحقیقات در ایران دست کم 50 درصد طلاق هایی که به بهانه های گوناگون صورت می گیرد ریشه در مسایل جنسی دارد و به تجربه ثابت شده که در خانواده هایی که مشکلات جنسی زوجین برطرف شده ، احتمال فروکش کردن مشکلات خانواده ، افزایش  یافته است.

5.میانه روی:

میانه روی در هر امری مطلوب و پسندیده است در زندگی خانوادگی باید از افراط و تفریط دوری کرد. آیت الله العظمی بهجت (ره) در این باره فرموده اند:« هر چیزی از حد میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند عکس نتیجه مطلوب را خواهد داشت ، و هر چیزی از حدس بگذرد به ضد آن تبدیل می گرددبنا براین میانه روی در غضب ، شهوت ، خواب ، خوراک و هر کار دیگری منجی و نافع است و دو طرف زیاده و نقیصه آن مضر و مهلک مگر امری که لا حد له(که ذکر خداست.)»(در محضر بهجت ج 1 ص 33)

6. صبر در سختی ها

انسان در دنیا در معرض امتحان و سختی ها است و باید در برابر این سختی ها صبر پیشه کند و فضای خانواده را با اهمیت دادن به این سختی ها و مشکلات تلخ نکند. آیت الله العظمی بهجت (ره) در این باره فرموده اند:«انسان در دنیا به 10درصد خواسته های خود می رسد، کمتر کسی پیدا می شود که زندگی بر وفق مراد او باشد، هر گونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کیس دنیا این گونه پذیرفت و شناخت ، در برابر ناگواری ها و بدی های همسر و همسایه و... کمتر ناراحت می شود ، زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست ، انتظار نخواهد داشت .»( در محضر بهجت ج2 ص 352)

همچنین آیت الله العظمی بهجت (ره) در باره اهمیت صبر و گذشت در زندگی فرموده اند:«هماهنگی و موافقت اخلاقی بین زن و مرد در محیط خانواده از هر لحاظ و به صورت صد در صد برای غیر انبیا و اولیا غیر ممکن است اگر بخواهیم محیط خانه گرم و با صفا و صمیمی باشد ، فقط باید صبر و استقامت و گذشت و چشم پوشی و رأفت را پیشه خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد، اگر این ها نباشد اصطکاک و برخورد پیش خواهد آمد و همه اختلافات خانوادگی از همین جا ناشی می شود.»(پرسش های شما و پاسخ های آیت الله بهجت (ره) ص92)

توجه به تکالیف شرعی :

زن و شوهر باید در امر پیشرفت معنوی یکدیگر کمک هم باشند و به یکدیگر در انجام واجبات و ترک محرمات کمک کنند. مرد باید اهل خود را به نماز و هر واجب مهم دیگری امر کندو از گناهان و معاصی بازدارد. «از نظر اسلام هر کسی موظف است تربیت را از خود و خانواده خویش شروع کند،خداوند در  قرآن به مؤمنان چنین هشدار می دهد:« ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم ان مردم و سنگهاست حفظ کنید.»(سوره تحریم آیه 6) در روایت است که مؤمنان باید باید به چهار وظیفه  اصلی خود در خانواده توجه داشته باشند: 1. دعوت به اطاعت خداوند 2. آموزش واجبات      3. نهی از محرمات و زشتی ها 4.تشویق به کارهای خیر.»(روزنامه کیهان3/2/90)

زن و شوهر بهترین آمر به معروف و ناهی از منکر یکدیگر می باشند و باید مواظب یکدیگر باشند و یکدیگر را به صبر و خیر و نیکی سفارش نمایند. وقتی از حضرت زهرا (س) می پرسند شوهرت را چگونه یافتی می فرمایند بهترین کمک در طاعت الهی و این خانواده نمونه وبی نظیر باید الگوی همه همسران مسلمان باشد. زندگی خانوادگی علما ی ربانی نیز الگوی مناسبی برای خانواده ها می باشد.در این مورد نقل شده که آیت الله کوهستانی درباره نماز اهل خانه حساس بودند تا نمازشان قضا نگردد و گاهی اوقات شخصا اهل منزل را برای نماز صبح بیدار می کردند و اگر بیدار نمی شدند برای مرتبه دوم و سوم صدا می زدند.(برقله پارسایی ص 140)«زن و شوهر باید وجود خود را به تقوا و ایمان و عمل صالح آراسته کنند ، سپس به تأدیب وتهذیب کودک و تعلیم محاسن اخلاق به او ، و حفظ وی از رفیق بد بکوشند. اگر تمام خانه ها اساسش تقوا باشد ، اگر تقوای پدر و مادر به کودک سرایت داده شود ، جامعه از داشتن زندان و مأموران انتظامی فراوان و دادگستری به این گستردگی بی نیاز خواهد شد .»(نظام خانواده در اسلام) با اصلاح خانواده ها ، جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

7. تشکر و قدر دانی از همسر:

زن و شوهر باید قدر زحمات هم را بدانند و شاکر تلاشهای یکدیگر باشند. استاد عارف حاج آقا پهلوانی در مورد قدر دانی از زحمات همسر فرموده اند:« از آنها تشکر کنید هر چند غذایی که پخته اند شور یا بد شده است ، وقتی از غذا ابرار رضایت می کنید همسرتان هم خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت معنوی شما می شود.یک بار من در ایام جوانی در خانه با خانواده بد اخلاقی کردم در عالم معنا به من گفتند:« بیست سال ناله های تو بی اثر شد.»» ایشان مکرر در جلسات می فرمود:« در مسایل مختلف معنوی و اجتماعی به خودتان سخت گیری کنید ولی به خانواده های خود کاری نداشنه باشید وعقاید خود را به همسرتان تحمیل نکنید مثلا اگر خواستند تلویزیون ببینند مانع نشوید ولی خودتان اگر تشخیص دادید، نگاه نکنید.»((سایت صالحین)

 8. پرهیزاز آسیب هاو تهدیدها:

به طور کلی آسیب هایی که نهاد خانواده را تهدید می کند،گاهی از ناحیه مرد است گاهی از ناحیه زن ، که عدم توجه به آن ها خسارت های جبران ناپذیری را برای هر یک از زوجین می تواندبه وجودآورد. در این بحث بخشی از این آسیب ها را ذکر می نماییم:

آسیب های مرتبط با مرد: 

1  . آزار دادن همسر 2. بدخویی 3.بخل 4.بی تدبیری 5.تنوع طلبی 6.غیرت ورزی نابه جا

آسیب های مرتبط با زن:

1.آزار دادن شوهر2. ناسپاسی نسبت به شوهر 3. انتظارات بی جا از شوهر4.منت نهادن برشوهر  5. مدارا نکردن با شوهر  6. خود آرایی برای غیر همسر  7. تنوع طلبی

وظایف اختصاصی زن و شوهر

اگر زن و شوهر هر کدام وظایف خود را دقیق و درست انجام دهند مشکلات در خانواده بسیار کم خواهد شد . در این جا وظایف خاص زن و شوهر را ذکر می نماییم.

 وظایف خاص مرد:

1.تأمین نیاز های دینی و فرهنگی  2. تأمین هزینه های اقتصادی 3.تأمین نیازهای روحی و روانی 4. غیرت ورزی

وظایف خاص زن:

1.پذیرفتن مدیریت شوهر بر خانواده 2. امانتداری در غیاب شوهر  3. رعایت عفاف در جامعه

نتیجه:

خانواده از مقدس ترین نهادها در اسلام است و اصلاح خانواده منجر به اصلاح جامعه می گردد، تحکیم و تقویت نهاد خانواده امری ضروری و بسیار با اهمیت است که همت همه نهادهای مرتبط با خانواده را می طلبد، آگاهی دادن به مرد و زن از قبل از ازدواج ، هنگام انتخاب همسر و در حین زندگی و توجه به ویژگی های خاص زن و مرد و تفاوت های آنها از جمله نیاز زن به اظهار محبت مرد به زن ، تشکر و قردانی از زحمات همسر، رعایت حقوق متقابل  از مهمترین مواردی است که در تحکیم و تقویت نهاد خانواده نقش دارد.شناخت وظایف مشترک و اختصاصی زن و شوهر در خانواده و عمل به انها و زندگی بر طبق دستورات شرع مقدس نیز در استحکام بنای خانواده مؤثرند. الگو گرفتن از زندگی معصومین (علیهم السلام ) و در درجه بعد اولیاء خدا و علمای ربانی و مطالعه چگونگی زندگی آنها و درس گرفتن از صبر ایشان در مشکلات، خود دارویی برای آفات تهدید کننده نهاد خانواده می باشد.

 

 

 

 

 

 

منابع:

قرآن کریم

اخلاق خانوادگی عارفان  حمزه کریم خانی

نظام خانواده در اسلام   حسین انصاریان

روزنامه کیهان(3/2/90)

مقاله همت و کار مضاعف در نهج البلاغه

 

                                                           همت و کار مضاعف در نهج البلاغه

مقدمه:

 

نهج البلاغه یکی از منابع غنی ، ارزشمند و گرانسنگ در مباحث مختلف از جمله اجتماعی می باشدو جا دارد که به عنوان منبعی مهم در موضوعات مختلف اجتماعی از آن استفاده شود.

سال 1389 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همت مضاعف ، کار مضاعف نامگذاری شده است و جا دارد که از لحاظ نظری و عملی به این موضوع مهم پرداخته شود. این نامگذاری که از روی حکمت و دقت انجام گرفته است ، نهایت نیاز مبرم جامعه ما را به همت مضاعف ، کار مضاعف نشان می دهد، زیرا که از آفات بزرگ در جامعه ما یأس و ناامیدی است و دیگری پایین بودن کار مفید.

در این نوشتار برآنیم تا به دیدگاه امام علی (ع) در مورد همت مضاعف و کار مضاعف دست یابیم و نشان دهیم که این موضوع تا چه اندازه مورد تأکید حضرت می باشد، از طرفی منشأ و آثار همت مضاعف و کار مضاعف را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. انشالله که با عمل به فرمایشات امی رالمؤمنین(ع) و پیروی از فرامین مقام معظم رهبری به خصوص در زمینه ی همت مضاعف و کار مضاعف جامعه ای پر از امید ، نشاط و تلاش داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

همت وکار مضاعف در کلام امام علی (ع):

همت و کار مضاعف در کلام حضرت نقش مهمی دارد و از مهمترین امور مورد تأکید ایشان می باشد و در جای جای نهج البلاغه مسلملنان را به عمل کردن دعوت می نمایند، زیرا خود حضرت نمونه و الگوی کاملی در انجام عمل صالح می باشند.

 امیرامؤمنین(ع) در مبارزه با هوای نفس و ترک لذات پست دنیا سرآمدبودند و همت ایشان والاتر از آن بود که فقط صرف امور ناچیز دنیوی گردد.آن حضرت در نامه 45 نهج البلاغه در این موضوع فرموده اند:« من اگر می خواستم ، می توانستم از عسل پاک ، از مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود ، غذا و لباس فراهم آورم، اما هیهات که هوای نفس  برمن چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعامهای لذیذ برگزینم ، در حالی که در حجاز یا یمامه کسی باشد که برقرص نانی نرسد و یا هرگز شکمی سیر نخورد ، و یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایی که از گرسنگی به پشت خوابیده، و جگرهای سوخته وجود داشته باشد ... آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرالمؤمنین (ع) خوانند ودر تلخی های روزگار با مردم شریک نباشم! و در سختی های زندگی الگوی آنان نگردم؟ آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ و پاکیزه مرا سرگرم سازد ، چونان حیوان پرواری که تمتم همت او علف و یا چون حیوان رها شده که شغلش چریدن و پر کردن شکم بوده، و از آینده خود بی خبر است. آیا مرا بیهوده آفریده اند؟ آیا مرا به بازی گرفته اند؟ آیا ریسمان گمراهی را در دست گیرم؟ و یا در راه سرگردانی قدم بگذارم؟...»

امیر مؤمنان(ع) در جای جای نهج البلاغه بر ضرورت عمل صالح و آماده شدن برای آخرت و جمع کردن زاد و توشه سفارش کرده اند ، از جمله در خطبه 153 نهج البلاغه فرموده اند:« آن چه امروز می فرستی فردا بر آن وارد می شوی ، پس برای خود در آخرت جایی آ ماده کن و چیزی پیش فرست ، ای شنوده هشدار ! هشدار! ای غفلت زده ! بکوش بکوش!.»

امام علی (ع) اهمیت ویژه ای برای همت قائلند و ارزش فرد را به میزان همت او می دانند، آن حضرت در حکمت 47 می فرمایند:« ارزش مرد به اندازه همت اوست و راستگویی او به میزان جوانمردی اش و شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند....»

نقش ایمان در همت و کار مضاعف:

از مهمترین علل همت و کار مضاعف  ، ایمان می باشد. آن کس که ایمان قوی به خدا داشته باشد، همیشه برای خدا کار می کند و شکست برای او معنایی ندارد. امام علی (ع) در این باره خطبه ی 171 نهج البلاغه در آستانه ی نبرد صفین فرموده اند:« (پروردگارا !) اگر بر دشمن پیروزمان ساختی ما را از تجاوز برکنار دار و بر راه حق استوار فرما و چنانچه آنها را بر ما پیروز گرداندی شهادت را نصیب ما فرموده  و از شرک و فسادو فتنه ها، ما را نگهدار! کجایند آزاد مردانی که به حمایت از مردم خویش برخیزند؟ کجایند غیور مردانی که به هنگام نزول بلا و مشکلات مبارزه کنند؟ هان ای مردم !ننگ  و عار پشت سر شما  و بهشت در پیش روی شماست.»

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در سخنرانی خود در دیدار با اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر در اوایل مرداد امسال درمورد نقش ایمان در همت و کار مضاعف فرموده اند:« کارهای خوب ، کارهای بزرگ ، فقط با انگیزه های ممتاز و از اعماق دل برآمده انجام می گیرد، کارهای بزرگ را به صورت دستوری و تشریفاتی و اداری و اینها نمی شود انجام داد. کار مقرراتی و دستوری ، در همان حد کار متعارف انجام می گیرد، در صورتی که کار برجسته و ممتاز ، تابع انگیزه است.آن کسی که از لحاظ کمیت کار خیلی وقت خود را صرف می کند، و از استراحت خودش می زند، انگیزه ی بالایی دارد، این یک چیز برجسته ای است ... بدون انگیزه ، بدون یک عامل درونی ، اینجور کارهای برجسته ، چه از لحاظ کمی ، چه از لحاظ کیفی ، امکان چذیر نیست ، این انگیزه چیست؟ این انگیزه ترکیبی ایت از ایمان و آگاهی، این دو چیز به انسان انگیزه می دهد: ایمان داشته باشد ، آگاهی هم داشته باشد.»

 همچنین حضرت علی (ع) در خطبه ی 156 در مورد ارتباط ایمان و عمل فرموده اند: « ایمان روشن ترین راه ها و نورانی ترین چراغهاست ، یا ایمان می توان به اعمال صالح راه برد و با اعمال نیکو ، به ایمان می توان دسترسی پیدا کرد. با ایمان دانش آبادان است و با آگاهی لازم ، انسان از مرگ می هراسد و با مرگ دنیا پایان می پذیرد و با دنیا توشه ی آخرت فراهم می شود و با قیامت بهشت نزدیک می شود و جهنم برای بدکاران آشکار می گردد و مردم جز قیامت قرارگاهی ندارند و شتابان به سوی میدان مسابقه می روندتا به منزلگاه آخرین رسند.»

همچنین حضرت در موردایمان محکم و ارتباط آن باعمل در خطبه ی 193می فرمایند:« ازنشانه های پرهیزکاران این است که او را اینگونه می بینی : در دینداری نیرومند، نرمخو و دور اندیش است ، دارای ایمانی پر از یقین ، حریص در کسب دانش ، با داشتن علم بردبار ، در توانگری میانه رو، در عبادت فروتن ، در تهیدستی آراسته ، در سختی ها بردبار ، در جستجوی کسب حلال ، در راه هدایت شادمان و پرهیز کننده از طمع ورزی می باشد. اعمال نیکو انجام می دهد و ترسان است روز را به شب می رساند با سپاسگزاری ، و شب را به روز می آورد با یاد خدا... روشنی چشم پرهیزگار در چیزی قرار دارد که جاودانه است و آن را ترک می کند که پایدار نیست، بردباری را با علم  ، و سخن را با عمل در می آمیزد.»

در زمینه ی چگونگی نقش ایمان در همت و کار مضاعف  مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) فرموده اند:« یک عامل درونی، انسان را وادار می کند، انسان نیاز را بفهمد ، به نتیجه ایمان داشته باشد و برای مردم مؤمن ، در زیر نظر خدا بودن را هم بداند ، این می شود انگیزه ی کامل بعضی ها این اعتقاد را دارند ، این آگاهی را دارند، این ایمان به نتیجه را دارند، اما خدا ندارند ، آنها انگیزه شان کمتر است، اما وقتی من و شما می دانیم کاری که می خواهیم انجام بدهیم ، کاری که داریم انجام می دهیم ، کاری است برای خدا ، کاری است برای نظام اسلامی ، کاری است برای مردم و به سود مردم ، و خدا این را می بیند و اگر دیگران ما را تحسین نکنند ، آفرین نگویند ، برای ما کف نزنند ، اما خدای متعال می بیند و قدر می داند و پاداش می دهد.»

الگوی امیرمؤمنان(ع) در  همت مضاعف و کار مضاعف:

حضرت علی (ع) در همه اموریک الگوی کامل در اختیار داشتند و این الگو پیامبراعظم (ص) بودند که طبق فرموده ی خدامند متعال الگوی حسنه ی همه ی مسلمانان می باشند. امیرمؤمنان(ع) در مورد الگو گیری از پیامبر(ص) در زمینه همت مضاعف و کار مضاعف در خطبه ی 72 چنین می فرمایند:« خدایا گرامی تریندرودها و افزون ترین برکات خود را بر محمد(ص) بنده فرستاده ات اختصاص ده ... آن گونه که بار سنگین رسالت را بردوش کشید ، و به فرمانت قیام کرد، و به سرعت در راه خشنودی تو گام بر داشت ، حتی یک قدم به عقب برنگشت و ارده ی او سست نشد و در پذیرش و گرفتن وحی، نیرومند بود ، حافظ و نگهبان عهد و پیمان تو بود و در اجرای فرمانت تلاش کرد تا آنجا که نور حق را آشکار و راه را برای جاهلان روشن ساخت و دل هایی که در فتنه و گناه فرو رفته بودند ، هدایت شدند.»

 همچنین امام علی (ع) در تشبیهات زیبایی در مورد ارتباط خود با پیامبر (ص) در نامه 45 فرموده اند:«من و رسول خدا(ص) چونان روشنایی یک چراغیم، یا چون آرنج به یک بازو پیوسته ایم به خدا سوگند! اگر فرصت داشته باشم به پیکار همه می شتابم و تالش می کنم که زمین را از وجو این شخص مسخ شده (معاویه) و این جسم کج اندیش ، پاک سازم تا سنگ وشن از میان دانه ها جدا گردد.»

 

شجاعت در همت مضاعف و کار مضاعف:

یکی از اموری که مانع همت مضاعف و کار مضاعف می گردد ترسیدن از راه های مختلف مانند تأثیر پذیری از سرزنش  دیگران، ترس از کمی یاوران و تنهایی می باشد.آنان که حق و حقیقت برایشان چندان آشکار نیست، تحت تأثیر صحبتهای دیگران قرار می گیرند و دچار سستی اراده می گردند. در دعای ندبه هم به این موضوع نترسیدن امام علی (ع) از سرزنش های دیگران اشاره شده است، حضرت در خطبه 192 در این مورد فرموده اند:« همانا من از کسانی هستم که در راه خدا از هیچ سرزنشی نمی ترسند، کسانی که سیمای آنها سیمای صدیقان و سخنانشان، سخنان نیکان است.

شب زنده داران و روشنی بخشان به دامن قرآن پناه برده، سنت های خدا و رسولش را زنده می کنند ، نه تکبر و خودپسندی دارند و نه برکسی برتری می جویند، نه خیانتکارند و نه در زمین فساد می کنند...»

 از علل دیگر که مانع همت مضاعف و کار مضاعف می گردد ترس از کمی یاوران می باشد ، امی مؤمنان در خطبه 201 در این زمینه فرموده اند:« ای مردم در راه راست از کمی روندگان نهراسید ، زیرا اکثریت مردم بر گرد سفره ای جمع شدند که سیری آنکوتاه و گرسنگی آن طولانی است.ای مردم! همه ی افراد جامعه در خشنودی و خشم شریک می باشند....»

همچنین ایشان در نامه 36 که نشانگر اوج همت حضرت می باشد ، خطاب به برادرشان عقیل           می فرمایند:« همانا رأی من پیکار با پیمان شکنان است تا آنگاه که خدا را ملاقات کنم. نه فراوانی مردم مرا توانمند می کند و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد ، هرگز گمان نکنی که فرزند پدرت، اگر مردم او را رها کنند ، خود را زار و فروتن  خواهد داشت و یا در برابر ستم سست می شود ، و یا مهار اختیار خود را به دست هر کسی می سپارد ، ویا از دستور هر کسی اطاعت می کند....»

در نامه 31 نیز حضرت در همین زمینه چنین فرموده اند: « اگر تنها با دشمنان روبرو شوم، در حالیکه آنان تمام روی زمین را پر کرده باشند ، نه باکی داشته و نه می هراسم ، من به گمراهی آنان و هدایت خود که برآن استوارم ، آگاهم و از طرف پروردگار به یقین رسیده ام  و همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق و به پاداش او امدوارم....»

یکی از شکایتهای اصلی حضرت از مردم در زمان حکومتشان جمع نشدن مردم برای مبارزه در میدان جنگ از روی ترس ودنیا گرایی است. امام علی (ع) در نامه 35 در جملاتی که نشانهاوج مظلومیت و غربت ایشان است می فرمایند:« مردم را نهان و آشکار از آغاز تا انجام فراخواندم ، عده ای با ناخوشایندی آمدندو برخی به دروغ بهانه آوردند و بعضی خوار و ذلیل بر جای ماندند و از خدا می خواهم به زودی مرا از این مردم نجات دهد ، به خدا سوگند اگر در پیکار با دشمن ، آرزوی من شهادت نبود و خود را برای مرگ آماده نکرده بودم دوست می داشتم حتی یک روز با این مردم نباشم و هرگز آنان را دیدار نکنم.»

 

موقعیت شناسی در همت و کار مضاعف:

همت مضاعف و کار مضاعف بایددر امور مطلوب و درزمان و موقعیت مناسب انجام گیرد. از طرفی هر فردی ظرفیت و استعدادهای خاص خود را دارد و درخواست بیش از اندازه ی ظرفیت کاری غیر معقول می باشد. امیر مؤمنان (ع) در نامه 31 در این زمینه می فرمایند:« کاری که برتر از توانایی زن است را به او وامگذار ، که زن گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش، مبادا در گرامی داشتنشان زیاده روی کنی که او را به طمع ورزی کشانده ، برای دیگران به ناروا شفاعت کند....»

همچنین زمان شناسی از امور مهمی است که در همت مضاعف و کار مضاعف باید مورد دقت قرار گیرد، چه بسا که کار نیک در غیر وقت آن نتیجه ای نامطلوب در برداشته باشد. امیرمؤمنان (ع)در خطبه ی 53 در این زمینه فرموده اند:« مبادا هرگز در کاری که وقت آن فرا نرسیده شتاب کنی ، یا در کاری که وقت آن رسیده سستس ورزی و یا در چیزی که (حقیقت آن) روشن نیست ستیزه جویی نمایی و یا در کارهای واضح و آشکار کوتاهی کنی! تلاش کن تا هر کاری را در جای خود، ودر زمان مخصوص به خود انجام دهی.»

 همچنین از مواضعی که در موضوع در نظر گرفتن استعدادها بسیار مهم است گزینش افراد برای مسؤولیت های حکومتی می باشد. مولای متقیان (ع) در مورد جابجایی محمد بن ابی بکر از حکومت مصر و نصب مالک اشتربه جای وی در نامه ی 34 نهج البلاغه در جملاتی شامل نکته های مهم مدیریتی خطاب به محمد بن ابی بکر می فرمایند:« اگر تو را از فرمانداری مصر عزل کردم ، فرماندار جایی قرار دادم که اداره ی آنجا بر تو آسان تر و حکومت تو در آن سامان خوش تر است. همانا مردی را فرماندار مصر قرار دادم که نسبت به ما خیر خواه و به دشمنان ما سخت گیر و در هم کوبنده بود....»

 

نقش مدیریت در همت و کار مضاعف:

همت و کار مضاعف نیاز به مدیریت صحیح دارد. رفع نیازها و حوائج جانبی برای رسیدن به کارهای اصلی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد. امیرالمؤمنین (ع) در نامه ی 53 به مالک اشتر در این مورد فرموده اند:« در کارهای آنان به گونه ای بیندیش که پدری مهربان درباره ی فرزندش می اندیشد... رسیدگی به امور کوچک آنان را به خاطر رسیدگی به کارهای بزرگشان وامگذار ، زیرا از نیکی اندک تو سود می برند، و به نیکی های بزرگ تو بی نیاز نیستند. برگزیده ترین فرماندهان سپاه تو، کسی باشد که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند و از امکانات مالی خود بیشتر در اختیارشان بگذارد ، به اندازه ای که خانواده هایشان در پشت جبهه و خودشان در آسایش کامل باشند ، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام  تنها به یک چیز بیندیشند. همانا مهربانی تو نسبت به سربازان ، دلهایشان را به تو می کشاند و همانا برترین روشنی چشم زمامداران ، برقراری عدل در شهرها و آشکار شدن محبت مردم نسبت به رهبر است...پس آرزوهای سپاهیان را برآور و همواره از آنان ستایش کن.» می بینیم که چطور این امور جزئی ولی مهم از دیدگاه مولای متقیان(ع) مورد توجه است و ایشان با حل مسائل فرعی زمینه را برای پرداختن کامل به مسأله ی اصلی مهیا می نمایند.از نظر حضرت علی (ع) رسیدگی به امور مالی و رفع مشلات خانواده های سربازان را در همت و کار مضاعف سربازان مؤثر می دانند.

همچنین حضرت در ادامه ی نامه ی 53 که از منشورهای مهم حکومتی است و جادارد جمله به جمله این نامه مورد بررسی دقیق قرار گیرد و دستورالعمل های مختلف حکومتی را از آن استخراج کرد، چنین می فرمایند:« در امور کارمندانت بیندیش و پس از آزمایش به کارشان بگمار ، و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهای مختلف وادار مکن، زیرا نوعی ستمگری و خیانت است. کارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و باحیا ، از خاندان های پاکیزه و با تقوی که در مسلمانی سابقه ی  درخشانی دارند ، انتخاب کن ، زیرا اخلاق آنان گرامی تر ، آبرویشان محفوظ تر ، طمع ورزی شان کمتر و آینده نگری آنان بیشتر است ، سپس روزی فراوان برآنان ارزانی دار ، که با گرفتن حقوق کافی در اصلاح خود بیشتر می کوشند و با بی نیازی ، دست به اموال بیت المال نمی زنند... سپس رفتار کارگزاران را بررسی کن و جاسوسانی راستگو و وفا پیشه بر آنان بگمار که مراقبت و بازرسی پنهانی تو ، از کار آنان سبب امانت داری و مهربانی با رعیت خواهد بود و از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن....» باز هم نکات بسیار دقیق و مهم مورد نظر حضرت می باشد. مشورت در انتخاب افراد برای مسؤولیتها،توجه به تجربه و سابقه نیک، تأثیر مثبت کافی بودن حقوق در همت و کار مضاعف و نظارت پنهانی از جمله ی این نکته های ارزشمند می باشند.

 

نقش استقامت در همت و کار مضاعف:

صبر و استقامت از مهمترین علل در همت و کار مضاعف می باشد که در قرآن وروایات هم به نقش اساسی آن تأکید شده است . حضرت علی (ع) در خطبه ی 176 در همین زمینه می فرمایند:«  عمل صالح! عمل صالح! سپس آینده نگری و استقامت! استقامت! آنگاه بردباری ! بردباری! و پرهیزکاری ! پرهیزکاری! برای هرکدام از شما عاقبت و پایان مهلتی تعیین شده ، بانیکوکاری بدانجا برسید....»

همچنین حضرت در کلامی کوتاه ولی دقیق و آموزنده در حکمت 386 فرموده اند:« جوینده ی چیزی یا به آن یا به برخی از آن خواهد رسید.» امام علی (ع) بردباری را منشأ همت بلند می دانند و در جمله ی مختصر و پر محتوا ی دیگری در حکمت 460 نهج البلاغه می فرمایند:« بردباری و درنگ هم آهنگند و نتیجه ی آن بلند همتی است.» پس باید برای داشتن همت بلند صبر و استقتمت را تقویت نمود. و ایستادگی در برابر مشکلات و مصیبتها می تواند تمرینی برای رسیدن به همت والا باشد.

مولای متقیان (ع) در خطبه ی متقین در مورد ضرورت صبر در برابر سختی های دنیا می فرمایند:« دلهای پرهیزکاران اندوهگین و مردم از آرارشان در امان ، تن هایشان لاغر و درخواستهایشان اندک و نفسشان عفیف و دامنشان پاک است. در روزگار کوتاه دنیا صبر کرده ، تا آسایش جاودانه قیامت را به دست آورند، تجارتی پر سود که پروردگارشان فراهم فرموده ، دنیا می خواست آنها را بفریبد ، مام عزم دنیا نکردند ، می خواست آنها را اسیر خود گرداند که با فدا کردن جان ، خود را آزاد خواستند.» همچنین در همین زمینه حضرت در خطبه ی 176 فرموده اند:« در عمل به دستورات کتاب خدا و در ادامه ی راهی که فرمان دار و بر روش درست بندگان او استقامت داشته باشید و پایدار مانید.» حضرت توجه به جاودانگی آخرت می دهند تا همت انسان به جای ایام اندک دنیا صرف آخرت گرددو انسان با تجارتی پرسود از چیز فانی کالای باقی را به دست آورد، و هنگامی که همت مضاعف گردید ، عمل هم به دنبال آن مضاعف می گردد.

 

نقش تشویق در همت و کار مضاعف:

از امور دیگری که در افزایش همت و کار مؤثر است، تشویق می باشد. تشویق باعث افزایش روحیه در افراد می گردد و علاوه بر این باعث افزایش تلاش دیگران برای مورد تشویق شدن می گردد. امیرمؤمنان (ع) در نامه ی 53 نهج البلاغه می فرمایند:« پس آرزوهای سپاهیان را برآور و همواره از آنان ستایش کن و کارهای مهمی که انجام داده اند را برشمار ، زیرا یادآوری کارهای ارزشمند آنان شجاعان را برمی انگیزاند و ترسوها را به تلاش وا می دارد انشاالله ، و در یک ارزشیابی دقیق رنج و زحمات هر یک از آنان را شناسایی کن و هرگز تلاش و رنج کسی را به حساب دیگری نگذاشته و ارزش خدمت او را ناچیز مشمار ، تا شرافت و بزرگی کسی موجب نگردد که کار کوچکش را بزرگ بشماری یا گمنامی کسی باعث شود که کار بزرگ او را ناچیز بدانی.»

خود حضرت در مواردی از زحمات مردم تشکر نموده اند، از جمله حضرت در نامه ی 2 نهج البلاغه می فرمایند:« خداوند شما مردم کوفه را از سوی اهل بیت پیامبر(ع) پاداش نیکو دهد ، بهترین پاداشی که به بندگان فرمانبردار و سپاسگزاران نعمت عطا می فرماید،زیرا شما دعوت ما را شنیدید و اطاعت کردید و به جنگ فراخوانده شدید و بسیج گشتید.»

از طرف دیگر گاهی علاوه بر تشویق نیکان باید از تنبیه بدان هم استفاده کرد ، هر چند به فرموده ی حضرت در حکمت 177 پاداش دادن به نیکوکار خود آزار دادن بدکار است . امیر مؤمنان (ع) در مورد تنبیه کج رفتاران و ناپایداران در نامه ی 50  نهج البلاغه فرموده اند:« نباید از فرمان من سرپیچی کنید و در انجام آنچه صلاح است سستی ورزید و برای رسیدن به حق تلاش کنید ، حال اگر شما پیداری نکنید ، خوارترین افراد نزد من انسان کج رفتار است که او را به سختی کیفر خواهم داد.»

همچنین در همین زمینه حضرت در خطبه ی 176 فرموده اند:« از دستورات خدا سرپیچی نکنید و در ان بدعتگذار نباشید و از آن منحرف نگردید ، زیرا خارج شوندگان از دستورات الهی در روز قیامت از رحمت خدا دورند.»

 

نتیجه:

با توجه به مجموع کلامات گهربار مولای متقیان در زمینه همت و کار مضاعف نتیجه می گیریم حضرت با کلاماتی نافذ و تأثیر گذار مخاطب خود را تشویق می کند،همت و عمل خود را در جهت ساختن آخرتی آباد و تهیه توشه برای قیامت و آمادگی برای مرگ ، به کار گیرند و تمتم همت خود را تنها صرف این دنیای فانی و زودگذر و جلوه های فریبنده ی آن ننمایند .

از موانع همت و کار مضاعف ترس به دلایل مختلف می باشد، که مولای متقیان علی (ع) سفارش به نترسیدن از سرزنش مخالفان و تنهایی و کمی یاوران می نمایند.

از موارد مهم دیگر در همت و کار مضاعف زمان شناسی و انجام صحیح کار با توجه به موقیعت و شرایط می باشد، همچنین در نظر گرفتن استعدادهای مختلف برای کارها و مسؤولیتها نیز مهم می باشد.

مدیریت صحیح از دیگر علل مؤثر در همت و کار مضاعف از دیدگاه امام علی (ع) می باشد، که از جمله نکات برجسته ی آن می توان به این نکات اشاره کرد: ارتباط صمیمی با زیردستان ، توجه به میزان حقوق ومشکلات مادی آنها وتلاش برای رفع آنها، در اختیار قرار دادن امکانات مالی ، توجه به آسایش خود و خانواده های آنان و برآورده کردن درخواستهایشان . گزینش و انتخاب درست هوراه با مشورت و مطابق علاقه ی افراد هم از موارد مهم دیگری است که باید مورد دقت قرار گیرد.

استقامت نیز از مهمترین عوامل مؤثر در همت و کار مضاعف می باشد که حضرت بارها به آن سفارش می نمایند و مورد تأکید ایشان می باشد و حضرت مکرر مسلمانان را به صبر در برابر  مشکلات و سختیهای دنیای زودگذر ترغیب می نمایند.

 

از دیدگاه امام علی (ع) تشویق از عوامل مؤثر دیگر در همت و کار مضاعف می باشد ، خود حضرت در مواردی که افراد کار خود را درست انجام داده اند، از آنها تشکر می نماید، از طرف دیگر تهدید به برخورد با متخلفان و تنبیه و کیفر دادن سست همتان هم باید در جای خود، مورد قرار گیرد.

 

منبع: 

کتاب شریف نهج البلاغه ترجمه ی آقای محمد دشتی

 

هالیوود زمینه ساز حادثه تروریستی نیوزلند

حادثه تروریستی نیوزلند نتیجه هالیوود: وقتی سران صهیونیستی هالیوود فیلم هایی مثل جنگ جهانی z را با مضامین اسلام هراسی می سازند ، و آنان را مستحق کشتار دسته جمعی وسوزاندن می دانند و مسلمانان را انسانهای خطرناک برای بشر معرفی می کنند ، بینندگان خود را نسبت به اسلام و مسلمانان بدبین می کنندو از طرفی با ترویج اسلام هراسی توسط برخی سران کشورهای غربی از جمله ترامپ، نتیجه اینها می شود حوادثی شبیه حادثه تروریستی نیوزلند که تروریست این حادثه در رژیم صهیونیستی هم اقامت داشته است.

عذرخواهی دولت بخاطر مشکلات مردم

عذرخواهی دولت: ملت شریف ایران یادتان هست قول رونق اقتصادی دادم اما چه کنم که نشد تقصیر فرد بنده و دولت بنده که نیست آن زمان که دولت قبل من نبودم تقصیر قبلی ها بود الان که دولت قبل خودم بودم نه، من و اسحاق می توانیم در ۵ دقیقه جواب انتقادها را بدهیم .☺

 اگه ما بدیم چرا سپاه این همه فازهای پارس جنوبی را تکمیل کرد و چرا کمیته امداد خانه تحویل محرومان داد و چرا این همه بارش باران زیاد شده این ها از برکات آفتاب برجام است بروید خدا را شکر کنید.😊

ما جهادی ترین دولت هستیم عینکتان را عوض کنید می بینید. راه اندازی این همه صف خرید گوشت گاو و گوسفند و گوشت مرغ ،صف خرید شکر و لاستیک، صف سیب و پرتقال پس چیست؟😎

فکر کردید ما برای این چیزهای کوچک عذر خواهی می کنیم و در برابر مردم خم می شویم.نمره ما بیست بیست هست حالا شما بیست از صد حساب کردی هم فرقی نمی کنه🤣

  سر ریش ما سلامت@ شکند اگر امتی

دوگانگی غرب با تروریسم

دوگانگی غرب با تروریست  : 

روز جمعه یک تروریست به دو مسجد نیوزلند حمله کرد و ده ها انسان بی گناه از از جمله چند کودک را به جرم مسلمان بودن به خاک و خون کشید . اما برخی رسانه ها و مسوولان غربی از تروریستی خواندن این فاجعه بزرگ خود داری کردند.  شبیه این برخورد را در حادثه تروریستی اهواز و قبلتر از آن در برخورد با گروه تروریستی ریگی شاهد بودیم . غربی ها که می خواهند اسلام هراسی همچنان ادامه داشته باشد و برای این کار میلیاردها دلار هزینه کرده و گروه های تروریستی مثل داعش را به وجود آورده اند، تمایلی  به تروریست خواندن غیر مسلمانان ندارند ، زیرا برای آنان کشته شدن انسان ها مهم نیست بلکه منفعت غیر مشروعشان مهم است.

غرب با کارنامه سیاه خود با کشتار میلیونها کودک و پیر و جوان از جنگ های جهانی گرفته تا جنگ ویتنام و بوسنی نمی تواند با نسبت دادن تروریست به اسلام خود را تبرئه کند. هر چند وهابیت و آل سعود مادر بسیاری از گروه های تروریستی بوده ، اما نباید از این نکته غافل شد که پشتیبان اصلی در به قدرت رساندن تفکر غیر انسانی وهابیت و آل سعود، انگلیس و آمریکا بوده اند.

 کار به جایی رسیده که یک  سناتور ضد اسلام علنا مسلمانان را مجرم و دیوانه می خواند ، این مساله تاسف بار و نوع موضع گیری مسوولان و رسانه های غربی ها بار دیگر عمق خباثت و کینه غرب از اسلام را نشان داد.

http://ziarani1.blog.ir/

جشنواره مهدوی آبیک

انشا الله جشنواره مهدویت با موضوع تعجیل در ظهور حضرت حجت عجل الله فرجه و موضوعات مرتبط در بخش دلنوشته، شعر و نقاشی برگزار می گردد.   همچنین ایده های عملی و پاسخ به پرسش های زیر: 

۱.چه کنیم که شهرمان بیش از پیش مهدوی شود و وظیفه ما برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی عج چیست؟

  ۲. در حال حاضر امام زمان عج چه عنایاتی و آثاری برای مردم دارند.

۳. چه کنیم معرفت خودمان و اطرافیانمان به امام زمان عج بیشتر شود؟

علاقمندان می توانند آثار خود را تا ۱۰ شعبان به مدیر کانال بنیاد مهدویت آبیک ارسال نمایند، یا حضوری به دفتر امام جمعه محترم شهرستان( روبروی مصلی) تحویل نمایند. انشا الله درجشن نیمه شعبان به برگزیدگان جوایزی اهداء می گردد.( محدودیت سنی وجود ندارد)


https://sapp.ir/mahdi.ab1

لینک کانال بنیاد مهدویت آبیک در سروش

ملت شریف ایران بروید خدا را شکر کنید🤣

ملت شریف ایران یادتان هست در دولت قبل از قبلی برای شکر صف نمی ایستادید الان ما ابتکاری راه انداختیم و خدا را شکر کنید برای قند صف نمی ایستید 😭

ملت شریف ایران یادتان هست برای گوشت گوسفندو گاو و مرغ صف نمی ایستادید باز خدا را شکر برای گوشت خروس صف درست نکردیم😰

ملت شریف ایران یادتان هست بچه ها پسته و فندق را با دندان می شکستند و هزینه می تراشیدند و بیمه هم نبودند، خدا را شکر کنید آجیل نمی تونید بخریدو دندان بچه ها سالم می ماند.😊

ملت شریف ایران یادتان هست هر سال شب عید کلی گل سر مزار اموات می بردید و از بین می رفت خدا را شکر کنید اموات هم از آنچنان رونق اقتصادی ما بی بهره نمی شوندو البته می تونید و بجاش چند سیر تخمه بگیرید شب عید سفره تان خالی نمی ماند😎

ظریف! به کجا چنین شتابان

صحنه اول: مادر ۴ شهید عکس فرزندان خود را یکی یکی به امام خمینی ره نشان می دهد و معرفی می کند این پسرم اولم بود فلان عملیات شهید شد ؛ این پسر دومم بود عملیات دیگه شهید شد ، به فرزند  شهید سوم که رسیدمادر دید اشک   

امام جاری شده، عکس ها رو جمع کرد و گفت من ۴ پسرم رو دادم تا اشک شما رو نبینم.

صحنه دوم: مسوول ارشد نظام که شهرت و ثروت و مقام و... رو از برکت خون شهدا به دست آورده ، به خاطر عدم دعوت به یک جلسه استعفا می دهد، به خون شهدای مدافع حرم پشت کرده،  دشمنان نظام را خوشحال می کند .

یکی خودش و خانواده اش را بدهکار انقلاب می داند و آماده فدا کردن و فدا شدن است و یکی انقلاب را برای خودش می خواهد و اهداف شخصی اش بر آرمان انقلاب اولویت دارد.

دیروز فرزندانِ مسوولین شهید و ایثارگر  بودند و امروز فرزندان برخی مسوولین خود کشی کرده ؛برخی در غرب ، بی خیال انقلاب مشغول خوردن سهم پدر خود از سفره انقلابند.

۱ نظر

سهم اموات از رونق اقتصادی روحانی

سهم اموات از رونق اقتصادی روحانی:با توجه به چنان رونق اقتصادی ایجاد شده توسط جناب غیر سرهنگ روحانی و با توجه به اینکه اموات هم از رونق ایشان فیض ببرند ، بهتر در ۵ شنبه آخر سال گل بالای مزار اموات برده نشود . اموات راضی به زحمت ما نیستند.

کلیپی زیبا از استاد فیاض بخش درباره ماه رجب

🔊 بشنوید| توصیه‌ها و دستورات ویژه استقبال از ماه رجب.


🔸بیایید در این ماه با امیرالمومنین(ع) معامله کنیم!

استاد فیاض بخش


❗️پیشنهاد می‌کنیم این فایل صوتی را حتما تا قبل از روز جمعه (اول ماه رجب) گوش دهید تا فرصت کافی برای ادای مقدمات ورود به ماه رجب داشته باشید.

http://ziarani1.blog.ir/

☑️ کانال استاد فیاض بخش

 https://sapp.ir/fayyazbakhsh