اعتقادی مذهبی

مقالات و مطالب اعتقادی ،مذهبی ،شهدا و...

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

با یک نماز زحمات یکساله شیطان را بر باد دهیم

عملی مهم در آخر سال قمری برای نا امیدی شیطان:
 روز آخر ذى الحجه که آخر سال عرب است سیّد در اقبال موافق یک روایت ذکر کرده که دو رکعت نماز کند در هر رکعت حمد یک مرتبه و ده مرتبه قُل هُواللّهُ اَحَدٌ ده مرتبه آیة الکرسى بخواند و بعد از نماز بگوید:
اَللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى
 
هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ وَنَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ
 
وَدَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ اَللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ
 
فَاغْفِر لى وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى وَلا تَقْطَعْ
 
رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ
 
پس چون گفت این را شیطان گوید واى برمن هرچه من تَعَب کشیدم در حق او در این سال همه را خراب کرد به این کلمات و شهادت دهد سال گذشته براى او که سال خود را به خیر ختم نمود.
 
 
باب الجنة، اعمال و دعای روز مباهله (اعمال، فصل ۶، ردیف ۱۱)
http://ziarani1.blog.ir/

رکن بودن مباهله و غفلت ما

حضرت  آیت الله  جوادی آملی حفظه الله : 
 
🔹از غریب ترین ایام زندگی ما #ایام_مباهله است.
 
خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فکر می‌کنیم، در نتیجه آن ارکان #ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم.
در حالی که آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می‌شمریم، مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارک حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است.
اینها جزء واجبات غیر رکنی است.
 
🔹در نماز یک واجب رکنی داریم، یک واجب غیر رکنی.
در خصوص #امامت و #ولایت نیز همین طور است؛
غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات رکنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می‌کند.
در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست!
آن وقت آن مسائل واجبات غیر رکنی را خیلی دامن می‌زنیم.
آنها هم واجب هست، اما مثل اجزای نماز است.
لکن حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟!
حمد و سوره واجب غیر رکنی است، اما رکوع و سجود واجب رکنی است.
 
🔹وقتی مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) عرض مییکند به چه دلیل علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) افضل است؟ ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه
{انفسنا}.
خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام را جان پیغمبر می‌داند از این بالاتر فضیلت فرض می‌شود؟!
«من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که گفته ٔ خود پیغمبر است، هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علی جان پیغمبر است، کجا؟!
و وجود مبارک امام رضا علیه السلام به این استدلال کرد.
 
تفسیر سوره حجرات 
 
@qtvirib

عرفه آخرین فرصت

🚩به استقبال روز عرفه

 🔻روز عرفه آخرین سنگر برای توبه کنندگان 

◽️ روز عرفه در میان ایام سال، همانند شبهای قدر در میان شب‌های آن است. لذا اگر اولیای الهی یک سال انتظار شب‌های قدر را می کشیدند و از ماه رجب تهیه استعداد برای درک شب قدر می‌نمودند، از ابتدای اربعین موسوی نیز همه اهتمامشان برای درک لقای الهی و معرفت به توحید در روز عرفه بود.

◽️ در روایات شب قدر نقل شده که همه‏ اهتمام سالک می‏‌باید درخواست مغفرت الهی باشد و در عین حال، اگر کسی به هر دلیل در شب‏‌های قدر مشمول مغفرت الهی واقع نشد، امید به روز عرفه داشته باشد. 

◽️ بنابراین، اگر عدم مغفرت الهی به معنای نابودی و هلاکت ابدی عبد است، روز عرفه آخرین سنگر برای توبه‏ بندگان  محسوب می‏‌شود و به همین دلیل است که مرحوم سید بن طاووس(ره) دعای سوزناکی را برای آخرین لحظات عصر عرفه نقل می‏کنند؛ به این مضمون که:  «بار الها، اگر در این آخرین مرحله از فرصت قبولی توبه، به دلیل شقاوت و افسردگی‌ام از قافله سالکان عقب افتاده‏‌ام و توفیق مغفرت برایم حاصل نشده، پس مصیبت‏ زده‌ای هستم که از تو مسألت دارم مرا از اجر مصیبت ‏دیدگان محروم نگردانی.»

🔺 لذا هر مقدار که عصر عرفه نزدیک‏تر می‏‌شد، اهل معنا ابتهال بیشتری به درگاه الهی می‏‌کردند که مبادا نام آنان در طومار مغفورین در روز عرفه ثبت نشود.

☑️کانال جلوه نور علوی
@Jelvehnooralavi

اثبات جنایت آمریکا در ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

اثبات جنایت آمریکا :
۱.یک روز بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر عراق مبنی بر گرفتن انتقام خون سردار حاج قاسم سلیمانی ، آمریکایی ها با یک بازی کثیف قصد فریب سامانه پدافندی سوریه و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران را داشتند.
۲.سابقه آمریکایی ها در زدن مستقیم هواپیمای ایرانی در سال ۶۷ و زدن غیر مستقیم هواپیمای روسی در سال ۹۸
۳. نتیجه: سقوط هواپیمای مسافری اوکراین در دی ماه ۹۸ که بلا فاصله بعداز زدن پایگاه عین الاسد توسط ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی بود ،به احتمال بسیار زیاد کار آمریکای جنایتکار ، آدم کش و بد سابقه بوده است.
http://ziarani1.blog.ir/

روش تربیت دینی فرزند

🔸نماز جماعت تربیت کننده🔸
 
 نماز ها را می‌خواندم. نمی‌دانم از کی؟ قبل از مدرسه یا بعد از آن. اما این بار که حدود ده - یازده سال داشتم، حس عجیبی مرا ترغیب به نماز جماعت با پدر می‌کرد. بدون ترغیب و تشویقِ هیچ کس، پدر برای نماز صبح که بیدارم کرد وضو گرفتم و به ایشان اقتدا کردم. نماز که تمام شد، نیم نگاهی به من انداخت. گفت: «علی بابا، کی به تو گفته به من اقتدا کنی؟!» گفتم: «هیچ کس، خودم تصمیم گرفتم». گفت: «چرا مثل قبل، فرادا نخواندی؟» گفتم: «برای آنکه شما زیباتر از من نماز می‌خوانید و خدا عبادت شما را بیشتر می پسندد» 
 
گویی انتظار چنین پاسخی را نداشت، چشمش برقی زد و گفت: «بیا». سرم را بوسید و به سینه اش چسباند و گفت: «هر دو پاسخت مرا خوشحال کرد. اول آنکه #خودت تصمیم گرفتی، و دوم آنکه برای تصمیمت #استدلال داشتی. حالا من به تو بگم، همه نمازها را تا آنجا که ممکن باشد، با تو خواهم خواند». شاید سالی از این صبح گذشته بود و نوعاً برای نماز صبح این جماعت مهیا می‌ شد. ظهرها بعضاً در دفتر یا جای دیگر و گاه گداری هم برای نماز عشاء.
 
بگذریم. یک روز صبح که شب را دیر هنگام به خواب رفته بودم برای نماز صبح صدایم کردند. بیدار شدم. ایشان پس از آنکه مرا صدا کردند، تکبیر نماز را گفتند و وارد نماز شدند. تا به رکوع برسند، صدایشان را می‌شنیدم. صدا را در رکوع کمی بلند کردند که من به نماز برسم. یک «یا الله» بلند گفتم و به خواب رفتم. در عالم خواب وضو گرفتم، به نماز پدر اقتدا کردم و ... نمی‌دانم چقدر وقت در خواب بودم، شاید نیم ساعت کمتر یا بیشتر با صدای لرزان پدر که هنوز در رکوع بود و سبحان الله می گفت از خواب بیدار شدم. وقتی هشیار شدم، به سرعت وضو گرفته نگرفته اقتدا کردم. وقتی از رکوع بزحمت برخواستند و بسختی کمر راست کردند معلوم بود فشار زیادی را متحمل شدند. نماز تمام شد، دستشان را بوسیدم و گفتم: «چرا اینقدر منتظر من شدید؟» گفتند: «من به تو قول داده بودم تا امکانش باشد نماز هایم را با تو می‌خوانم. لذت همراهی تو در نماز، از زحمت رکوع طولانی بیشتر است باباجان ...»  
 
بدون آنکه مستقیماً اشاره ای کرده باشند، با تمام وجود احساس کردم ارزش نماز و جماعت را، و مهرش به فرزند خردش که می‌خواهد متعبد بار بیاید ...
 
(خاطره دکتر علی حائری از پدر. @dralihaeri)
 
@haerishirazi