اعتقادی مذهبی

مقالات و مطالب اعتقادی ،مذهبی ،شهدا و...

۲ مطلب در ۶ آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

مقاله مبانی ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی در قران و روایات

 

 

باسمه تعالی

مبانی ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی از دیدگاه قران و روایات

                                                                                                                احمد زیارانی،

چکیده:

قران و روایات مبانی انقلاب ها را  بیان فرموده اند و این اصول و مبانی مشترک هستند و با استفاده از این مبانی می توان راهکارهای استحکام نظام اسلامی و افزایش رویش و کاهش ریزش را استخراج کرد.

از جملۀ مبانی ریزش ها و رویش ها امداد الهی و شیطانی و نقش توکل به خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام می باشد. همچنین نیت و انگیزۀ الهی و اخلاص مورد مهمی است که انسان را در برابر عوامل ریزش از جمله  حب دنیا ،زینت های دنیوی،حب مقام و قدرت مصون می نماید. اشرافی گری و تجمل گرایی باعث ریزش و ساده ریستی و قناعت باعث رویش می گردد.چگونگی تعامل  با ولایت مردم و خانواده و اطرافیان  و دشمن از موارد مهم دیگر رویش ها و ریزش ها می باشد. اطاعت محض از ولایت ، بصیرت، مردم داری و پیروی از تعالیم نجات بخش اسلام باعث رویش و انحراف از مسیر و جلو یا عقب افتادن از ولایت ،جدا شدن از مردم و دوری از ترزش های اسلامی باعث ریزش خواهد شد. سبک زندگی و نیز چگونگی تعامل با مراکز اصلی رویش انقلاب یعنی مسجد و بسیج نیز از مبانی دیگر تأثیرگذار در رویش ها و ریزش ها می باشد.

کلمات کلیدی: ریزش ها ، رویش ها، انقلاب اسلامی، مسجد، بسیج،ولایت، بصیرت

 

مقدمه:

ریزش ها . رویش ها از ابتدای خلقت انسان وجود داشته اند.خداوند انسان را خلق کرده تا هم خود را پرورش دهد و فضایل اخلاقی را در وجود خود  برویاند و هم باعث رویش های جدید در جامعه گردد ، شیطان هم هر لحظه در تلاش است تا باعث ریزش و سقوط انسان های در مسیر حق گردد و این جنگ و ستیز و ریزش و رویش از ابتدای خلقت تا کنون وجود داشته و ادامه خواهد یافت و به نوعی هدف از خلقت انسان آزمایش او در بزنگاه های ریزش و رویش می باشد.

انقلاب اسلامی نیز که خود حاصل رویش انسان مجاهد و با بصیرت و مبارز بود، مانند همۀ انقلاب ها در طول حیات خود شاهد رویش ها و ریزش های فراوان بوده است ، هر چند ریزش های آن بسش از رویش ها بوده است. این نهال نورسته در طول رشد و حرکت پر برکت خود شاهد سقوط و ریزش برخی انقلابیون خسته و سست بنیان بوده ، همانطور که بیش از ان شاهد رویش جوانان و نوجوانان در عرصه های مختلف بوده است.

بهترین مرکز که ریزش ها و رویش ها در آنها اتفاق می افتد ، حوادث و رویدادهای خاص و بحران ها بوده و نقطۀ عطف رویش ها و نیز رویش ها بوده است، حوادثی از قبیل فتنۀ منافقین کور دل ، دفاع مقدس ، فتنۀ 78 و فتنۀ88.

هر حادثه و بحران یک آزمون برای افراد اجتماع می باشد که عده ای در این ازمون مردود شده و ریزش می کنند و عده ای با گذشتن از موانع درونی و بیرونی ، در آزمون و قتنه ها /، سربلند بیرون امده و ار رویش ها انقلاب محسوب می گردند. در قران و روایات مبانی متعدد ریزش ها .رویش ها ذکر شده است که می تواند باعث عبرت همگان و از جمله انقلاب ما قرار گیرد.با استفاده ار تجربیات انقلاب های گدشته و ریزش ها و رویش ها ان انقلاب ها می توان  مبانی ریزش ها و رویش ها را تشخیص داد و این مبانی در تمامی انقلاب ها قابل تعمیم و بکارگیری است ، و با بازکاوی انقلاب های گذشته می توان ان مبانی را شناخت و از ان تجربیات برای انقلاب اسلامی ایران استفاده و بهره برد.

شناخت مبانی ریزش ها و رویش ها انقلاب اسلامی موضوع مهمی است که کمک می کند با شناخت این مبانی و اهمیت دادان به انها ، می توان از ریزش های بیشتر افراد به ویژه خواص و مسؤولان انقلاب اسلامی پیشگیری کردو باعث رویش بیشتر گردید.

خداوند خالق انسانها بیشترین شناخت را از انسان دارد ، و مبانی ریزش ها و رویش ها را در قران ونیز توسط معصومان در روایات بیان کرده اند، که با بکارگیری این مبانی به استحکام نظام اسلامی بیش از پیش افزود.کتابها و مقالات متعددی در این موضوع  و با عنوان ریزش ها و رویش ها نوشته شده است .

امداد الهی  و شیطانی:

از عواملی که باعث رویش فضایل اخلاقی در انسان می گردد ، امداد الهی است . اساسا هر خیری که به انسان می رسد از جانب خداوند متعال می باشد ، و هر شری که به انسان می رسد از ناحیۀ نفس سرکش او می باشد، پس انسان باید از شر هوای نفس خود به خداوند متعال پناه ببرد. در مورد امداد الهی در رشد انسان ، امام رضا ع می فرماید :« خداوند تبارک و تعالی در هر زمانی مؤمن را با روحی از خود ، تقویت و پشتیبانی می کند و این روح الهی در هر زمانی که مؤمن نیکی می کند و تقوا را رعایت می نماید در نزد او حاضر است و زمانی که گناه کند و از حق تجاوز کند آن روح الهی غایب می شود ، پس آن روح الهی همراه با مؤمن است.» (شیخ حر عاملی، 1380،صفحۀ 165)  انسان باید در هر لحظه خود را به خدا بسپارد و همه چیز را از خدا بداند و هر لحظه به خدا توکل داشته باشد. خداوند متعال در این مورد آیۀ 13 سوره مبارکۀ تغابن می فرماید:« و علی الله فلیتوکل المؤمنون. »« و مؤمنان باید بر خدا توکل نمایند.» در کنار توکل باید به وسایط فیض خداوند و به ویژه معصومین علیهم السلام توسل جست و پیامبر اعظم (ص)که  از خدا می خواستند ، ایشان را یک لحظه به خود  واگذار نکند ، دیگران حساب کارشان معلوم است.شیطان دنبال یک لحظه غفلت انسان است ، تا کار خود را بکند و انسان را در درۀ گمراهی به سقوط بکشاند. امام صادق علیه السلام در معنای عبودیت به عنوان بصری فرمودند :« بندۀ خدا برای خودش در آنچه خدا به وی سپرده ملکیتی نبیند.» (مهدی نوری، 1388، صفحۀ 61) بسیاری از بزرگان و انقلابیون بودند که از خدا غافل شدند و به خود متکی شدند و کارشان به تباهی کشید و عاقبت به شر شدند ، از جمله بلعم باعورا ، برصیصا ، قارون، طلحه و زبیر و شمر و بسیاری دیگر. به همین دلیل یکی از دعاهای همیشگی مؤمنین  و حتی اولیاء الله دعای عاقبت به خیری بوده است.

چگونگی تعامل با ولایت  :

یکی از عواملی که باعث بیشترین ریزش ها در بین انقلابیون شده است عدم ولایت پذیری می باشد که در قران و روایات فراوان بر ان تأکید شده است . خداوند در آیۀ 32 سورۀ مبارکل ال عمران می فرماید:« بگو از خدا و فرستادل او اطاعت کنید و اگر سرپیچی کنید ف خداوند کافران را دوست نمی دارد.» در این ایه سرپیچی کنندگان از خدا و رسول را با کارفان در یک خط تعریف کرده است و این اهمیت موضوع ولایت پذیری را می رساند. انسان اکر ولایت خداو رسول و جانشینان رسول را نپذیرد به ناچار تحت ولایت شیطان قرار خواهد  گرفت. امامان ع هم مکرر به اهمیت اطاعت از ولایت سفارش فرموده اند از جمله امام سجاد ع دذ صلوات شعبانیه فرموده اند: « هر کس بر آنان (ولایت) تقدم جوید از دین خارج شود و هر کس از انان عقب ماند ف نابود گردد و هر کس همراه انان باشد ملحق با آنان خواهد شد.» ( شیخ عباس قمی، 1388، صفحۀ 255)

 امام علی ع هم در خطبۀ 97 نهج البلاغه در مورد اطاعت از اهل بیت ع فرموده اند :« مردم به اهل بیت پیامرتان بنگرید ، از ان سو که گام بر می دارند ، بروید ، قدم جای قدمشان بگذارید ف انها شما را هرگز از راه هدایت بیرون نمی برند و به پستی و هلاکت بازنمی گردانند. اگر سکوت کردند سکوت کنید و اگر قیام کردند ، قیام کنید ف از انها پیشی نگیرید که گمراه می شوید و از انان عقب نمانید که نابود می گردید.» ( محمد دشتی ، 1388، صفحۀ 181)

تبعیت از امامان معصوم و در زمان ما از نایب برحق امام معصوم ع یعنی ولی فقیه باعث خیر دنیا و آخرت خواهد شد و عاقبت به خیری را به همراه خواهد داشت.  در زمان معصومان ع نمونه های فراوانی از افرادی وجود داشتند که از راه امامان منحرف شدند و جهنمی شدند و در زمان خود نیز فراوان از این موارد داریم. در انقلاب ما انانی که از ولی فقیه پیروی کرده اند ، عاقبت به خیر شدند و انانی که از راه ولی فقیه  جدا شدند در دام دشمن افتاد و دچار ریزش شد از بنی صدر گرفته تا ایت الله منتظری همگی منحرف شدند و ریزش گردند.

 

چگونگی تعامل با مراکز رویش انقلاب:

مسجد و بسیج دو مرکز اصلی رویش های انقلاب هستند ، که ارتباط با انها باعث  رویش و جدا شدن از انها می تواند باعث ریزش گردد.

مسجد:

مسجد از مکانهای اصلی  رویش انقلابیون در انقلاب اسلامی بوده است. امام خمینی (ره) مسجد را سنگر انقلاب نامیدند و از همین سنگر ، نوجوانان و جوانان با ارزش های اسلامی آشنا شدند و بصیرت و رشد پیدا کردند و به رویش های عظیم انقلاب اسلامی تبدیل شدند. آنان که ارتباط با مسجد و نماز جماعت و نماز جمعه اشته باشند خود را در برابر عوامل ریزش بیمه می کنند. مسجدی که طبق دستورات اسلام برنامه برای رشد نماز گزاران داشته باشد و بصیرت و معنویت و علم همراه عمل را به انان هدیه کند مسجدی است که به محل اصلی رویش ها تبدیل می گردد.نوجوانان و جوانان در مسجد با الگو گیری از انقلابیون بزرگ تر ، خود را رشد می دهند و خود به رویش های جدی انقلاب تبدیل می شوند.

شهید همت ها و باکری ها و حججی ها ، از همین مساجد انقلابی رشد و تربیت یافتند و هم خود رویش یافتند و هم باعث رویش دیگران شدند. باید تلاش کرد با روش های متنوع و جذاب ، نوجوانان و جوانان را دوباره به مساجد بازگرداند ، تا مرکز اصلی رویش های انقلاب دوباره فعال شود و رویش های انقلاب بیش از گذشته گردد.

بسیج:

بسیج خود از رویش های انقلاب اسلامی بوده است و با ابتکار وحی گونه امام خمینی به وجود امد ، از رویش های اعجاز گونه ای بود که امروزه الگویی برای نجات کشور های دیگر نیز شده است. بسیج از مساجد نزج و رشد یافت و نطفۀ مبارک آن در مساجد بسته شد و اگر بخواهد به رویش خود ادامه دهد و بیش از گذشته ثمرات این رویش را شاهد باشد ، باید ارتباط خود را با مرکز اصلی رویش انقلاب ، یعنی مساجد حفظ و بیشتر کند.

امام علی (ع) خود نخستین بسیجی نظام اسلامی پیامبر (ص) بود که با نیت الهی در انقلاب پیامبر (ص) شرکت کرد نه برای مقامات دنیایی. ایشان اماده بود هر لحظه جان خود را در راه حفظ اسلام تقدیم نماید از لیه المبیت گرفته تا روز جنگ بدر و احد و احزاب و خیبر که همیشه در صف اول مجاهدان فی سبیل الله بود.

بسیجیان باید حضور خود را در نماز های جماعت و جمعه تقویت کنند و زینت بخش  شکوه دهندۀ نماز های جماعت باشند ، و هر نسلی برای نسل قبل خود الکویی  موفق باشد الگویی از تلفیق حماسه و معنویت ،شعار و شعور و حماسه و معنویت و بصیرت و اعتقاد .

هر قدر جوانان از مساجد دور شوند مفاسد و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بیشتر می شود و راه در مان مشکلات متعدد جامعه ، آشتی دادن جوانان با مساجد می باشد و اولویت با جوانان بسیجی است که در این زمینه پیشناز و الگو باشند. مردم از جوانان و نوجوانان بسیجی انتظار دارند به عنوان رویش انقلاب با مرکز اصلی رویش انقلاب ، ارتباط تنگاتنگ و قوی داشته باشند. بسیجی باید اهل نماز جماعت و جمعه باشد و ارتباط خود را بامرکز رویش همیشه حفظ نماید.

چگونگی برخورد با مقامات دنیوی:

     یکی از عناصر مهم در ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی ، نیت و انگیزۀ حضور در نظام اسلامی می باشد. قران در این بحث امام علی ع را مصداق بارز انقلابی با نیت الهی و مخلصانه می داند که جان خود را  ، در طبق اخلاص می گذارد و امادۀ جان خود در هر لحظه برای حفظ نظام اسلامی و جان پیامبر ص می باشد ، و در ایۀ 207 سورۀ بقره می فرماید:«و برخی از مردم جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.»

مقامات دنیوی از عوامل مهمی است که باعث سقوط و ریزش بسیاری از انسانهای انقلابی و در مسیر حق گردیده است. ریاست طلبی از عواملی بود که برخی یاران امام علی علیه اسلام را از ایشان جدا کرد و به مسیر ضلالت و گمراهی کشاند از جمله طلحه و زبیر . در مورد برخی از صحابۀ ایشان چنین امده است:« دستیابی به قدرت و قرار گرفتن بر مسند حکمرانی ، آرزوی بسیاری از انان ، به ویژه طلحه و زبیر بود . آن دو چند روز بعد بیعت ، نزد امام شتافتند و گفتند : خداوند خلافت را پس از عثمان به تو سپرد . ما را نیز به ولایت برخی از مناطق گمار . امام این در خواست را نپذیرقت و آنان نا امید بازگشتند.» ( محمد باقر پور امینی ، 1387، صفحۀ 79)

در انقلاب اسلامی ایران نیز بارها شاهد ریزش برخی ریاست طلبان بوده ایم از جمله منافقان کور دل که وقتی دست خود را از قدرت کوتاه دیدند ، نه به نظام نوپای اسلامی رحم کردند و نه به مردم و حتی کودکان بی گناه کوچه و خیابان . انان برای رسیدن به قدرت حدود 17000 بی گناه را به شهادت رساندند. همچنین بنی صدر برای رسیدن به قدرت خود را در ظاهر حامی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی جا  زد ، تا چند صباحی در مسند قدرت باشد . در زمان اخیر نیز میزحسین موسوی و مهدی کروبی حاضر شدند برای رسیدن به قدرت از راه غیر قانونی وارد عمل شوند و مملکت اسلامی را به اشوب بکشند و ضربات زیادی به نظام اسلامی وراد کنند.

معاویه  و عمرو عاص از سردمداران قدرت پرستی هستند . کسانی که با وجود شناخت امام علی علیه السلام ، دین خود را به دنیای فانی فروختند و دچار ریزش شدند و در درۀ گمراهی سقوط کردند.امام علی علیه السلام در نامه به معاویه که می خواست با هر ترفند و فریب و خیانتی به حکومت برسد، فرمودند :« همانا ستمگری و دروغ پردازی ، انسان را در دین و دنیا رسوا می کند ، و عیب او را نزد عیب جویان آشکار می کند ،  و تو می دانی آنچه که از دست رفت بازنمی گردد. گروعی باطل طلبیدندو خواستند با تفسیر دروغین حکم خدا را دگرگون سازند ، و خدا انان را دروغگو خواهد.» ( محمد دشتی ، 1380، صفحۀ 561)

 اصولا انقلابیون دو دسته هستند ، دسته ای انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی را به خاطر خود اسلام و انقلاب می خواهند ف مانند شهید یزرگوار نواب صفوی که می فرمود : «دوست دارم  جارو کش نظام اسلامی باشم .» این عده خودشان و جان و مال و ابرویشان را فدای انقلاب می کنند و همیشه خود را بدهکار انقلاب می دانند. این دسته باعث جذب  دیگران  و به ویژه جوانان به انقلاب می گردند و رویش های جدید را رقم می زنند . ایثار و از خود گذشتگی باعث جذب و رویش می شود.

 قسم دوم انقلابیون ، حکومت و نظام اسلامی را برای منافع خودشان می خواهند و دنبال منافع و مقام و قدذت و شهرتند نه برقراری حکومت اسلامی و هنگامی که منافعشان با منافع نظام اسلامی در تضاد باشد ، منافع خود را بر هر چیزی ترجیح می دهند و اگر به منافع خود نرسند حاضرند ، نظام و انقلاب را با آسیب و تهدید مواجه نمایند . اینها از قطار انقلاب دیر یا زود پیاده خواهند شد و از ریزش های انقلاب خواهند بود و باعث ریزش اطرافیان کم بصیرت خواهند شد ، افرادی که معیار شناخت حق و باطل را نمی شناسند ، و معیارشان  افراد به ظاهر انقلابی است که با انحراف و ریزش انها ، انان نیز وارد درۀ سقوط می شوند.

مقام پرستی باعث شد عمروعاص ها و عمرسعد ها دچار سقوط و ریزش شوند و همین جریان در انقلاب ما هم ادامه دارد . افرادی که خدمات زیادی به انقلاب کرده اند ، اما چون از قدرت و مقام کنار گذاشته شدند ، دچار ریزش شدند و بسیاری از هوارداران کم بصیرت خود را نیز دچار ریزش کردند. اینها علاوه بر خطای خود باید پاسخ گوی منحرف کردن دیگران نیز باشند . نمونۀ بارز این افراد میر حسین موسوی و مهدی کروبی است که وقتی از مقام ریاست جمهوری که طمع رسیدن به ان را داشتند ، باز ماندند به هر جنایت و دروغی دست زدند و اسیب های جبران ناپذیری به نظام اسلامی زدند. همانطور که طلحه و زبیر  بخاطر حکومت بر منطقه ای در برابر ولایت ایستادند و فتنۀ جنگ جمل را بر پا کردند ، موسوی و کروبی هم به خاطر رسیدن ناحق به مقام ریاست جمهوری ،در برابر ولایت فقیه ایستادند و فتنۀ 88 را برپا کردند.

چگونگی برخورد با دنیا:

خئاوند دنیا را خلق کرده است ، تا محل آزمایش و تکمیل و پرورش استعدادهای انسانها باشد .  دنیا محلی برای رسیدن انسان به کمالات الهی و محل تجارت اولیاء خدا و بازاری برای رسیدن به سود واقعی  است. شیطان با زینت دادن به مظاهر دنیوی ، سعی می کند انسانها را از هدف حقیقی غافل کند و این محل عبور را،  به محل ماندن جا بزند. خداوند متعال در ایۀ 14 سورۀ آل عمران می فرماید:« محبت امور مادی ، از زنان و فرزندان  و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب های ممتاز و چهارپایان و زراعت ، در نظر مردم جلوه داده شده است.» ئنیا و امور مادی وسیلۀ آزمایش است تا تا با مجاهدت و تلاش ، خود را به اوج کمال حقیقی خود برساند. امام علی (ع) در این مورد فرموده اند:« دوستان خدا انانند که به دورن دنیا نگریستند ،آنگاه که مردم به ظاهر ان چشم دوختند و سرگرم اینده دنیا شدند ، انگاه که مردم به امور زود گذر دنیا پرداختند، پس هواهای نفسانی که انان را از پای در می اورد کشتند و انچه که انان را به زودی ترک می کرد ، ترک گفتند و بهره مندی دنیا پرستان را از دنیا خوار شمردند و دست یابی آنان را به  دنیا زودگذر دانستند.» ( محمد دشتی ، 1380، صفحۀ 432)

راهکار برخورد درست با دنیا ، همانطور که امام علی ع فرمودند ، توجه به زود گذر بودن دنیاست.

یک  انقلابی می داند که روزی از دنیا می رود  و با یاد مرگ و قیامت انس گرفته و فریب جاذبه های زودگذر دنیا را نخواهد خورد. خداوند در سوره ص آیۀ 46 می فرماید:« انا اخلصناهم بخالصه ذکرالدار»« ما انها را با خلوص ویژه ای خالص کردیم و ان یاد اوری سرای آخرت بود.» یاد اخرت و مرگ و قیامت باعث خلوص می شون و انکه خالص شد دیگر فریب شیطان و دنیا را نمی خورد و انقلابی و در مسیر حق و ولی حق خواهد ماند . همه کسانی که دچار ریزش از مسیر انقلاب شده اند ، از نداشتن اخلاص بوده است و برای ماندن در مسیر حق انقلاب ، باید خالص شد و خالص ماند و راهکار آن ذکر آخرت و معاد می باشد.

مسؤولی که دنبال اشرافی گری و تجمل گرایی و در نتیجه فاصله گرفتن از قشر انقلابی باشد ، اندک اندک از مسیر انقلاب منحرف می شود . در جامعۀ اسلامی مسؤولان باید ساده زیست باشند و هدفشان خدمت به مردم باشد ،نه پر کردن جیب خود و سر کار افراد آوردن افراد خانواده و حزب خود. وقتی مردم ببینند مسؤولان از جنس انان هستند و در فکر حل مشکلات و خدمت به انانند ، خود باعث رویش های جدید خواهد شد.

چگونگی برخورد با مردم:

محیط نقش مهمی در پرورش و رشد انسان دارد. محیط انقلاب باعث رویش و جذب جوانان و ایجاد فضای انقلابی می گرددو بر عکس محیط منفی باعث ریزش می گردد. اگر مردم نسبت به انقلاب اسلامی بی تفاوت شوند ، خطر بسیار بزرگی انقلاب را تهدید خواهد کرد ، زیرا انقلاب با مردم اغاز شد و با مردم به ثمر رسید و با مردم ادامۀ حیات خواهد داد. دشمنان می خواهند این عنصر مهم انقلاب را ار انقلاب جدا کنند . باعث تضعیف انقلاب اسلامی گردند. مثال ان مانند یک دومینو است که بی تفاوتی و سقوط یک قطعه باعث ریزش قطعات زیادی خواهد شد. بی تفاوتی مردم نسبت به انقلاب تهدید بزرگی است که متوجه انقلاب می شود. بسیج به عنوان بازوی انقلاب با ارتباط تنگاتنگ با مردم می تواند در حفظ روحیه انقلابی مردم ، بسیار مؤثر باشد.

مسؤولان باید در مرکز رویش انقلاب یعنی مساجد با مردم ارتباط داشته باشند و خود را خدمتگزار مردم بدانند، همانطور که رهبر معظم انقلاب خود را خدمتگزار مردم می دانند و این را مایۀ افتخار خود بر می شمردند. اگر فضای دانشگاه ، اداره و نهاد ها ، فضای بی تفاوتی به انقلاب باشد ، دانشجویان و اساتید و کارمندان ، به تدریج به سوی انحراف از انقلاب و ریزش خواهند رفت و راهکار آن هم تلاش برای ایجاد فضای انقلابی در همۀ نهاد ها و فضاهای علمی و اداری می باشد.

جدایی مردم از مسؤولان ، خود یکی از عوامل ریزش مسؤولان در نظام اسلامی است و مسؤولان باید مراقب این عامل مهم باشند.

چگونگی سبک زندگی:

مؤمنان انقلابی روش زندگی خود را طبق الگوی اسلام و مطابق قران تنظیم می کنند و سبک زندگی اسلامی را الگوی خود قرار داده اند. انقلابیون حقیقی زهد و ساده زیستی و قناعت را پیشه خود می نمایند و انقلابیون دروغین دنبال اشرافی گرایی و تجمل انانی که از رهد و ساده زیستی فاصله گرفتند و در دام ثروت های انچنانی غرق شدند ، سرنوشتشان جدایی از صف انقلاب و ریطش و سقوط و حتی ایستادن در برابر انقلاب می باشد.

حب دنیا که در رأس همۀ خطیئات است ف اندک اندک در دل انقلابیون نفوذ کرده و انان را دچار ریزش می کند. مسؤول در نظام اسلامی نباید دنبال کاسبی و کسب ثروت باشد و لو از طریق حلال باشد. مسؤول انقلابی باید در حد مردم معمولی زندگی کند و درد مردم را بفهمد و درک کند . امام علی ع در این مورد به ابوموسی اشعری فرموده اند :« وقتی که به امام خبر دادند که شریح قاضی ، خانه ای به 80 دینار خریده بود ، ناراحت شدند و فرمودند : به من خبر دادند که خانه ای به 8 دینار خریده ای و سندی برای آن نوشته ای  و گواهانی ان را امضا کرده اند... ای شریح! به زوذی کسی به سراغت می آید که به نوشته ات نگاه نمی کند و از گواهانت نمی پرسد ، تا تو را از ان خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد . ای شریح !اندیشه کن که ان خانه  را با مال دیگران یا با پول حرام نخریده باشی ، که انگاه خانۀ دنیا و اخرت را از دست داده ای.» ( محمد دشتی ، 1380، صفحۀ 482-483) همپنین امام علی ع پس از انکه مطلع شدند عثمان بن حنیف یکی از مسؤولان حکومت ایشان ، دعوت یکی از سرمایه داران بصره را پذیرفته است ، چنین فرمودند:« گمان نمی کردم مهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده اند، اندیشه کن در کجایی؟ و بر سر کدام سفره ای؟ پس آ غذایی که حلال  و حرام بودنش را نمی دانی دور بیفکن  و انچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری ف مصرف کن . اگاه باش ! هر پیروی را امامی است که از او پیروی می کند و از نور دانشش روشنی می گیرد، آگاه باش ! امام شما از دنیای خود به دو جامۀ فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است.»( محمد دشتی ، 1388ف صفحۀ 553) این کلام مولا حجت را بر همۀ مسؤولان تمام کرده است و مسؤولان باید بدانند که در نظام اسلامی سفه های میلیونی و اشرافی جایی ندارد و عاقبت خوشی هم نخواهد داشت و ممکن است به پیوستن به معاویه ختم گردد.

انقلابی باید در مصرف حلال دنیا هم اعتدال را رعایت کند و زیاده روی ننماید تا مبادا خطاب این آیۀ 20 سورۀ احقاف قرار گیرد :« شما از طیبات و لذائذ در زندگی دنیای خود استفاده کردید و از ان بهره گرفتید ف اما امروز عذاب ذلت بار به خاطر استکباری که در زمین به ناحق کردید و به خاطر گناهانی که انجام می دادید ، جزای شما خواهد بود.» استفادۀ بیش از حد از بیت المال و خارج از محدودۀ قانونی به تدریج باعث رشدروحیۀ تجمل گرایی و در نتیجه دور شدن از روحیۀ انقلابی و جدایی از مردم میش ود و زمینه را برای ریزش و سقوط اماده می کند.

امام خمینی (ره) هم بر ساده زیستی تأکید فراوان داشتند و خود براین موضوع عامل بودند که وضعیت زندگی ایشان در جماران و وضع حسینیه ایشان حاکی از این امر است که ایشان حتی اجازۀ یک هزینه مختصر را هم گاهی نمی دادند و در هزینه کردن بیت المال بسیار حساس و سخت گیر بودند. ایشان در این مورد در سفارش به روحانیون فرموده اند :« من متواضعانه و به عنوان یک پدر پیر از همۀ فرزندان و عزیزان روحانی خود می خواهم که در زمانی که خداوند بر علما و روحانیون منت نهاده و ادارۀ کشور بزرگ و تبلیغ رسالت انبیاءرا به انان محول فرموده است ، از زی روحانی خود خارج نشوند و از کرایش به تجملات و زرق و برق دنیا که دون شأن روحانیت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایشان است ، پرهیز کنند و بر حذر باشند که هیچ افت و خطری برای روحانیت و برای دنیا و آخرت انان بالاتر از توجه به رفاه و ررکت در مسیر دنیا نیست.» مام ره با ان دید وسیع و عمیق خود جامعۀ امروز ما را می دیدند که عده ای از مسؤولان و روحانیون در دام تجمل گرایی گرفتار شده اند. امروز زندگی و مشی ساده زیستی رهبر معظم انقلاب در برابر همه است و اتمام حجتی بر هم مسؤولان است که وراد وادی خطرناک اشرافی گری و تجمل گرایی نشوند.

چگونگی تعامل با دشمن:

از عوامل مهم ریزش انقلابیون ، گرایش به دشمن و فریب لبخند های دورغین انان را خوردن می باشد. خداوند متعال در آیۀ 120 سورۀ بقره می فرماید :« هرگز یهود و نصارا از تو راضی نمی شوند تا از ایین آنان پیروی کنی.» یعنی دشمنان جز به نابودی نظام اسلامی نمی اندیشند ف ولی گاهی از در دوستی وارد می شوند و با وعده های دروغین قصد فریب مردم و به ویژه مسؤلان را دارند و امروزه از صحبت های مسؤولان حال حاضر و به  خصوص مسؤولان گذشته متوجه عمق خباثت و توطئه های دشمنان می شویم.

 خداوند متعال در ایۀ 108 سوره یوسف می فرماید: « قل هذه سبلی ادعوا الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی بگو این راه من است که من و پیروانم با بصیرت کامل همۀ مردم را به سوی خدا دعوت می کنیم.» امام علی ع در اهمیت بصیرت می فرمایند:« و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر  این پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و با استقامت و عالم به جایگاه حق بدوش نمی کشد.» ( محمد دشتی ، 1380، صفحۀ329)

اعتماد به وعده های دروغین دشمن باعث دو دستگی در بین مسؤولان و نیز جامعه می شود و بذر شوم تفرقه را می کارد. باید بصیرت داشت و با روشن بینی و عمق نگری کارهای دشمن را تحلیل کرد و در دام خدعه های دشمن گرفتار نشد. راهکار این موضوع هم بصیرت است که در آیات و روایات بر ان تأکید شده است . برای کسب بصیرت هم باید تقوا را رعایت کرد تا فرقان و راه تشخیص حق از باطل را به دست اورد ، زیرا خداوند متعال در آیۀ 29 سوره انفال  می فرماید : « ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا. اگر تقوا پیشه کنید خداوند برای شما وسیلۀ تشخیص حق از باطل  را قرار می دهد.»

چگونگی تعامل با خانواده:

خانواده نهادمقدسی در اسلام می باشد و اسلام دستورات فراوانی برای تعامل درست با خانواده دارد و سفارش فراوانی به اطاعت از والدین نموده است اما یک خط قرمز دارد و ان دعوت به کفر از طرف والدین می باشد. خانواده اگر با روش صحیح اسلامی اداره شود مرکز رویش خواهد بود و برعکس می تواند مرکز ریزش باشد. همراهی با اعضای خانواده باید در محدودۀ ولایت باشد و اگر عضوی از  اعضای خانواده از راه راست منحرف شد ، باید از او فاصله گرفت .

خداوند متعال در مورد اولویت اطاعت از خدا و رسول و ولایت بر سایر موارد در ایۀ 22 سورل مجادله می فرماید:« هیچ قومی را که ایمان به خداو روز قیامت دارند ، نمی یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشان انها باشند؛ انها کسانی هستند که خدا ایمان را بر صفحۀ قلوبشان نوشته و با روحی از ناحیۀ خودش انها را تقویت فرموده ؛ انها را در باغهایی از بهشت داخل می کند.» یعنی فرد انقلابی مؤمن باید برایش اطاعت از خدا و رسول و جانشینانشان  از هر چیز دیگری مهم تر باشد ، حتی اگر پدر و برادر فرد انقلابی ، از راه انقلاب منحرف شوند باید از انها برائت بجوید .

این امتحان بزرگ برای حضرت نوح ع ایجاد شد و فرزند ایشان منحرف شد ، اما حضرت نوح به حکم پدر بودن دوست داشت او را  طوفان نجات پیدا کند؛ خداوند در آیۀ 46 سورۀ هود در این مورد به حضرت نوح ع فرمود:« ای نوح او از اهل تو نیست ، او عمل غیر صالحی است بنا براین انچه را از آن آگاه نیستی از من مخواه ، من به تو اندرز می دهم تا از جاهلان نباشی .»

 امام علی ع در مورد علت انحراف زبیر که از بزرگان و صحابه بود و از اهل بیت محسوب شد اما به علت  همراهی با فرزند نامبارکش ، او نیز منحرف شد فرموده اند:« زبیر همواره با ما بود تا انکه فرزند نا مبارکش عبدالله پا به جوانی گذاشت.» ( محمد دشتی، 1380 ، صفحۀ 737)

متأسفانه در انقلاب اسلامی مکرر مسؤولانی بودند که با منحرف شدن فرزندانشان یا نزدیکانشان از انها دست نکشیدند و حمایت بیش از اندازه داشتند از جمله آیت الله منتظری که با حمایت از یک جنایت کار خود را از مسیر امام جدا کرد و هم خود دچار ریزش شد و هم نظام را با چالش مواجه کرد ، هر جند انقلاب پیش می رود و این مسؤولان هستند که باید با قطار انقلاب پیش بروند.

مانع دیگر دوستان منحرف است که باعث ریزش برخی از جمله مسؤولان می شود ؛ خداوند متعال در آیۀ 16 سوره توبه در این مورد می فرماید:« آیا گمان کردید به حال خود رها می شوید در حالی که انها از شما که جهاد کردند ، و غیر از خدا و رسولش را محرم اسرار خویش انخاب ننمودند ، از دیگران مشخص نشده اند و خداوند به انچه عمل می کنید ، آگاه است.

    نتیجه گیری:

خداوند متعال در ایات متعدد قران با بیان های مختلف و به ویژه با نقل داستان انبیاء عظام و به خصوص داستان انقلاب حضرت موسی ع ، مبانی ریزش ها و رویش ها را بیان فرموده است. از نقش شیطان در ریزش قابیل تا نقش ثروت در ریزش قارون گرفته تا ریزش فرزند حضرت نوح ع و رویش همسر فرعون و رویش بزرگ نظام پیامبر (ص) که امیر مرمنان علی علیه السلام بودند.

همچنین در روایات نیز معصومان ع مبانی ریزش ها و رویش ها را بیان فرموده اند به ویژه امام علی ع در نهج البلاغه مفصل تر به این مسألۀ مهم اشاره فرموده اند؛ از جمله به علت ریزش زبیر به علت فرزند نحسش تا موارد متعدد دیگر که بسیار مهم و قابل تأمل و عبرت انقلاب ما می باشد ، که می توان با بهره گیری از این دستورات اساسی و عمیق ، بر رویش های انقلابمان بیفزاییم و از رویش ها بکاهیم.

بیشترین رویش ها در انقلاب ها از بین جوانان و محرومان و مستضعفان بوده است و باید روی این اقشار سرمایه گذاری ویزه ای صورت گیرد ، هر چند در همۀ اقشار ، رویش هایی وجود داشته است. بیشترین ریزش ها ار بین مسؤولان و ثروتمندان روی داده است و باید هشدار های لازم به همل انقلابیون و به ویژه این دو قشر داده شود.

باید تلاش کرد ارتباط مردم و به ویژه نسل جوان با مرکز اصلی رویش های انقلاب یعنی مساجد و پایگاه های بسیج بیشتر گردد.

باید تلاش شود تا سبک زندگی اسلامی  و ساده زیستی و قناعت در همۀ مردم و به ویژه مسؤولان  ، مد نظر قرار گیرد.

 منابع:

1.قران کریم

2. نهج البلاغه و...

 

 

 

چرا برخی مسوولان خود را از سفر عتبات محروم کرده اند

در حالیکه میلیونها عاشق امام حسین ع در ایام اربعین با زحمت ، با پای پیاده برخی با قرض و فروش وسایل زندگی ، با هر زحمت و سختی از  شهرها و کشورهای مختلف دنیا خود را به عتبات عالیات رسانده اند ، جای سوال است که چطور برخی از مسولان ما که امکانات امنیتی و رفاهی و ... برایشان مهیاست و از طرفی سفر به کشورهای دوست و همسایه وظیفه سیاسی  ذاتی آنهاست ،سالهاست خود را از توفیق زیارت عتبات عالیات محروم کرده اند. شاید با سفرهوایی شان قدمی برای زائران پیاده بر می داشتند؟؟؟!!