📖 خلاصه مطلب| شب نیمه شعبان را قدر بدانید که اولین شب قدر و مقدمه شب‌های قدر ماه رمضان است.


✳️ از نیمه شعبان تا 25 ماه رمضان، یک اربعین است که 4 شب قدر را در خود دارد! و چه فرصتی از این بهتر!

استاد فیاض بخش


🔻در روایات آمده که در طول سال، چهار شب قدر داریم که اولین آنها شب نیمه شعبان است.


▫️این چهار شب در طول یکدیگر است. در روایات است که در شب نیمه شعبان ابتدایی‌ترین و کلیات تقدیر امور ما واقع می‌شود و اگر در شب نیمه شعبان به خودمان رسیدگی نکنیم، آن کلیات در شب‌های دیگر سخت تغییر پیدا می‌کند. مثل اینکه آدم به اداره‌ای می‌رود و کارمند اول پرونده شخص را رد می‌کند. کارمند دوم دیگر سخت می‌تواند روی حرف نفر اول حرفی بزند و سومی روی حرف دومی و اولی حرف نمی زند.


▫️ما اگر شب نیمه شعبان خوبی نداشته باشیم، شب 19 ماه رمضانمان هم شب خوبی نخواهد بود، شب 21 به طریق اولی و شب 23... لذا عزیزان من!  شب نیمه شعبان را قدر بدانید و احیاء بگیرید. گرچه اصرار ندارم که به مساجد بروید، ولی این شب را فرصتی برای ابراز ارادت به ساحت مقدس امام زمان(عج) قرار دهید.


▫️در روایات فراوان داریم که رعیت باید برای خلیفه عادل خودش دعا کند؛ چون زندگی شان زیر نظر او می‌گردد. لذا وظیفه ماست که برای رهبر انقلاب که تمشیت امور نظام و جمهوری اسلامی از ناحیه ایشان است، دعا کنیم. به طریق اولی باید برای امام زمانمان(عج) نیز دعا کنیم که خداوند ایشان را امداد بدهد، که امداد ایشان به امداد ما برسد و خداوند فیوضات خودش را بر ایشان روز به روز و سال به سال بیشتر کند که از طریق ایشان به ما فیوضات برسد.


▫️مرحوم استاد سعادت پرور(ره) یک فتانت‌ها و نکته سنجیهای زیبایی داشت؛ از جمله می‌فرمود که از نیمه شعبان تا 25 ماه رمضان، یک اربعین می‌شود که 4 شب قدر را فرامی‌گیرد و فرصت مغتنمی برای تهذیب نفس و سیر و سلوک است. 


▫️عزیزان من! بهترین هدیه در این ایام، هدیه کردن کارها و  اعمال عبادیمان بخصوص قراردادهای عملی است. 


🔺بیایید در ابتدای این اربعین، خود را مودب کنیم و تمرین کنیم که خود را در محضر امام زمانمان(عج) ببینیم و بدین وسیله برای درک شبهای قدر آماده شویم.

🔸شب نیمه شعبان، یکی از شبهای قدر است.


➖➖➖➖➖


🔺 از ارجمندترین ایام ماه شعبان، شب و روز نیمه آن است که یکی از چهار شب سال است که به احیاء و عبادت اختصاص دارد و احتمال شب قدر در آن می‏رود. 


🔺 رسول اکرم در توصیف عظمت این شب فرموده اند: «در شب نیمه شعبان خواب بودم که جبرائیل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! آیا در چنین شبی در خواب هستی؟‌! گفتم: ای جبرائیل، مگر این چه شبی است؟ او گفت: این شب نیمه شعبان است! از بستر برخیز! پس مرا به بقیع برد و گفت: به آسمان بنگر که در این شب درهای آسمان گشوده می شود... فَإِنَّ هَذِهِ لَیْلَةٌ تُفْتَحُ فِیهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ، فَیُفْتَحُ فِیهَا أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ بَابُ الرِّضْوَانِ وَ بَابُ الْمَغْفِرَةِ وَ بَابُ الْفَضْلِ وَ بَابُ التَّوْبَةِ وَ بَابُ النِّعْمَةِ وَ بَابُ الْجُودِ وَ بَابُ الْإِحْسَان‏...» حضرت در ادامه روایت به گوشه هایی از برکات این شب اشاره می‏نمایند.


🔺 چه بسا بنا بر تفسیری که مرحوم سید در اقبال می‏نمایند، مراد از ذکر فضایل این شب، بیان مرتبه‏ای از مراتب شب قدر باشد؛ چنان‏که همین تفسیر برای سه شب قدر در ماه رمضان نیز بیان شده و عدم ذکر صریح شب قدر، نه به معنای عدم تعیین است، بلکه مراتب یک حقیقت است که از شب نیمه شعبان آغاز و در شب 23 ماه مبارک رمضان مستقر می‏شود. به هر روی، احیای آن به دعا و نمازهای وارده و مراقبت در روز آن بسیار خوب است.


🔺متأسفانه در این روزگار بیشتر اوقات مؤمنین در این شب به برگزاری جشن و سرور می‏گذرد که البته این خوب است و بزرگداشت میلاد امام عصر(عج) محسوب می‏شود، ولی نباید از برکات عبادت و تهجد در این شب غافل شد.


🔺رسول اکرم(ص) در اهمیت استغفار و دعا در این شب فرمودند: «هِیَ لَیْلَةٌ لَا یَدْعُو فِیهَا دَاعٍ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ وَ لَا سَائِلٌ إِلَّا أُعْطِیَ وَ لَا مُسْتَغْفِرٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ وَ لَا تَائِبٌ إِلَّا یَتُوبُ عَلَیْهِ، مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا یَا مُحَمَّدُ فَقَدْ حُرِمَ‏».


👈 به نقل از: جزوه ادب حضور (دفتر دوم)، اسرار و مناسک ماه شعبان


🔻کانال رسمی استاد فیاض بخش

کانال استاد فیاض بخش

 https://sapp.ir/fayyazbakhsh