عاقبت شاهی که دشمن روضه امام حسین علیه السلام بود:
چهار شهریور ۱۳۲۰ رضا شاه با درماندگی به خانه فروغی رفت و چند ساعتی با فروغی خلوت کرد و ملتمسانه به او گفت: <من از شما راه نجات می‌خواهم.> فروغی پاسخ داد که خودت راه نجات نداری، ولی اگر می‌خواهی بیشتر غرق نشوی باید این کارها را انجام دهی: اول، باید فوری دستور آتش‌بس بدهی که روس‌ها وارد تهران نشوند (روس‌ها در آن موقع به حوالی قزوین رسیده بودند) و اگر مقاومت کنی مسلما روس‌ها تهران را اشغال خواهند کرد و توسط آنها به اسارت گرفته خواهی شد و دیگر من هیچ تضمینی نمی‌توانم بکنم! دوم اینکه هیچ راهی به جز ترک ایران نداری، رضا شاه پاسخ داد که امر شما را اطاعت می‌کنم، فقط خواهشی دارم و آن این است که تداوم سلسه پهلوی توسط ولیعهد را تضمین کنید. فروغی پاسخ می‌دهد <من تلا‌ش می‌کنم، ولی مطمئن نیستم.> رضا شاه می‌گوید <لا‌اقل یک اطمینان نسبی بدهید که پس از من محمد‌رضا، شاه خواهد شد.> به هر حال، رضا شاه موفق شد قول مساعدی از فروغی بگیرد و بسیار راضی و خوشحال از خانه فروغی خارج شود. بدین ترتیب، روز پنجم شهریور ماه، رضا شاه به تمام واحدها دستور عدم مقاومت در برابر نیروهای متفقین را داد. ‌
"آفتاب آنلاین"http://ziarani1.blog.ir/