🔹️محاسبه خویش در پایان ماه رمضان و در آستانه عید فطر
 
🔻مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال با اشک و سوز توصیه می‌کند که در عصر روز آخر ماه صیام، چه خوب است که سالکین به مکان خلوتی بروند و مانند مصیبت زدگان بر خاک بنشینند و به افق خورشید که خبر از آخرین لحظات غروب این میهمان عزیز می‌دهد بنگرند و به محاسبه خود در این ماه گران‏قدر بپردازند؛ که چگونه به برکت این میهمان، در بارگاه ضیافت الهی بار داده شدند و چگونه اکنون خارج می‌شوند و تا چه حد قدر این نعمت را پاس داشته‌اند و حریم میهمان الهی را حفظ کرده‌اند؟
 
▫️همچنین در پایان روز نیز که لحظه بسته شدن نامه اعمال در ماه مبارک است، در اضطراب و تشویش باشد که چگونه اعمال او به محضر امام عصر(عج) عرضه می‌شود، و با اشک و سوز دست توسّل به محضر مبارکش بلند کند؛ تا بلکه نواقص او را با رأفت و رحمت در پیشگاه حق جبران نمایند و اعمال او را بدون کاستی به محضر پروردگار عرضه کنند و طومار او جزو روزه‌داران حقیقی بسته شود.
 
▫️لذا جمال‌السالکین در مراقبات توصیه می‌نمایند که بهتر است در هنگام غروب آفتابِ روز آخر ماه صیام، تا هنگام مغرب در سجده باشد و اذکار استغفاری را زمزمه کند و اشک بریزد تا ماه رمضان او با سجده و شکم گرسنه که بهترین حالات عبد است خاتمه یابد. و در این حال به عید اعظم الهی وارد شود تا در خانه کرم و جلالت حضرتش بار یابد.
 
▫️سالک در این لحظات از محضر مبارک ولی عصر(عج) تقاضا کند که اعمال او را به امانت بپذیرند و هم ایشان به درگاه حق عرضه نمایند تا نواقص آن به کرم مولایمان جبران شود.
 
▫️همچنین به یاد کلام رسول اکرم(ص) بیفتد که در شب اول این ماه عزیز فرمود: «خداوند نیامرزد کسی را که از ماه رمضان خارج شود و هنوز در نامه عمل او گناهی ثبت است و مورد مغفرت الهی واقع نشده است.»
 
🔺و انسان در این حال مضطربانه آیه‏ "أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ" را بخواند و بر سوء حال خود بگرید و از خداوند طلب رفع غم نماید.
 
👈 به نقل از کتاب ادب حضور، دفتر سوم
 
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi