🔻اختلاف در احراز و اعلام عید فطر بر اساس تفاوت در مبنای فقهی فقهای معظم است.
.
🔻نیم نگاهی به برخی از مبنای علمی مراجع معظم تقلید در احراز و اثبات اول ماه
 
🔵 مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، جوادی آملی، سبحانی تبریزی و...)
 
🔵 مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی)
 
🔵 مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض)
 
🔵 مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی)
 
🔵 مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)
 
🔵 مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکند' (مبنای فقهی آیات عظام فاضل لنکرانی ره، نوری همدانی، سید کاظم حائری)
 
 لذا اختلاف در حلول ماه رمضان یا شوال بر مبنای علمی است که در نظرات علمی کاملا عادی و مرسوم است.
.
قاعدتا مساله دیدن ماه، تقلیدی نیست اما مساله رویت هلال ماه باید بر مبنای مرجع تقلید خود باشد ولی چنانچه به هر شکل ممکن، از جمله گواه دو عادل یا اعلام مرجع زیگر حلول ماه. برایش احراز شود باید بدان عمل کند.
.
 تا‌کنون. برای حضرات آیات عظام مقام معظم رهبری. نوری همدانی ، مکارم شیرازی وحید خراسانی و علوی گرگانی و گروهی دیگر از فقهای بزرگوار. حلول ماه شوال در شامگاه شنبه سوم خرداد محرز شده و  روز یکشنبه را بر اساس مبنای فقهی خودشان عید اعلام کرده اند.
 البته تا. این لحظه حضرات آیات سیستانی، شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی  که مبنای فقهی آنها متفاوت است  روز یکشنبه را سی ام رمضان اعلام کرده اند
 
پ ن ۱ : با توضیحاتی که گفته شد در این موضوع، بحث اعتماد یا عدم اعتماد نیست، بحث بر سر تفاوت مبنای فقهیست وگرنه گروه دوم یقین دارند که گروه اول  یقینا با چشم مسلح، دیدن ماه بر آنها ثابت شده، اما مبانی آنها برای اعلام عید متفاوت است.
 
پ ن ۲: کسانی که با مباحث علوم انسانی آشنا هستند میدانند که الزاما بحث و گفتگو باعث یکی شدن نظرات نمیشود.
 
پ ن ۳: در این موضوع، مقام معظم رهبری و هیچکدام از مراجع معظم تقلید حُکم نکرده اند و لذا پیروی از نظر هر مرجع تقلید انشاالله مورد رضایت پروردگار خواهد بود( حُکم دادن با فتوا دادن و نظر دادن متفاوت است و تاکید میکنیم که هیچ بزرگواری ، حتی مقام معظم رهبری تا این ساعت در این‌مورد حکم نداده اند، برای مطالعه بیشتر در مورد کلمه حُکم و آثار آن به منابع معتبر مراجعه فرمایید)
🆔 @Radiomaaref